‘Woerden en Zoetermeer moeten intercitystatus terug’

De gezamenlijke consumentenorganisaties vinden dat de dienstregeling van de NS voor 2008 beter kan.

Zo zou ieder kwartier een intercity richting Utrecht op station Amsterdam Bijlmer Arena moeten stoppen. Haarlem moet beter op de rest van het land worden aangesloten. De reistijd tussen Baarn en Amsterdam noemen de organisaties ‘buitensporig’. De aanbevelingen staan in een donderdag uitgebracht advies aan de Spoorwegen van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov).

Het Locov is wel te spreken over de opening van de nieuwe stations Amsterdam Sloterdijk Hemboog en Purmerend Wijdevenne. Ook is het Locov blij dat intercity’s weer in Hilversum gaan stoppen en dat de Brabantse steden op het nachtnet worden aangesloten.

Woerden en Zoetermeer

Een ander punt van kritiek is de degradatie van de stations Woerden en Zoetermeer. Die moeten volgens de consumentenorganisaties hun intercitystatus terugkrijgen. Op de stations tussen Meppel en Leeuwarden zouden vaker treinen moeten stoppen.

Wat de NS met de voorstellen gaat doen was donderdag nog niet bekend. “We moeten er goed naar kijken. Als je iets verandert heeft dat effect op de hele dienstregeling”, aldus een woordvoerder van de Spoorwegen. “Maar het is wel een goed, opbouwend advies en eigenlijk erg positief. We zijn er blij mee.”

0 antwoorden op “‘Woerden en Zoetermeer moeten intercitystatus terug’”

  1. Melvin Koote2007-04-15 om 00:00Beantwoorden

    Ik heb opnieuw een idee om een Intercity op Zoetermeer (en Voorburg en Woerden) te laten stoppen.
    Op Voorburg kan de 500/1700 (Den Haag Centraal-Groningen/Enschede) stoppen.
    Op Zoetermeer kan de 2000 (Den Haag-Arnhem(-Nijmegen) stoppen.
    Op Woerden kan de 2800 (Rotterdam Centraal-Amersfoort Schothorst) stoppen. De eesrte twee maatregelen waren er tijdens de vorige dienstregeling ook al en volgens mij functioneerde dat uitstekend. De laatste maatregel heb ik zelf bedacht, omdat iedere treinserie maximaal één keer extra mag stoppen (waarschijnlijk is er niet meer ruimte in de drgl). Ik hoop dat dit een goed plan is en dat ROVER-Zoetermeer dit wil voorleggen aan de NS.

  2. Peter Roskott2007-10-26 om 00:00Beantwoorden

    Tekst
    – IC Den Haag CS – Arnhem stoppen in Voorburg, Zoetermeer en Woerden;
    – IC Den Haag CS – Groningen/Enschede non stop naar Utrecht CS, waarmee het IC effect krijgt.
    – Leiden – Utrecht CS moet weer stoptrein worden.

Reactie achterlaten