Vervangend vervoer goed

Het vervangend vervoer in Zoetermeer blijkt tijdens de laatste monitoring van dinsdag 3 april van goede kwaliteit. In vergelijking met de vorige monitoring op 20 maart jl. is het duidelijk verbeterd. Er zijn geen vertragingen geconstateerd als gevolg van de afsluiting van de zuidelijke rijbaan van de tunnelbak op de Europaweg. Wethouder Pieter Smit is positief over de geconstateerde verbetering en complimenteert de medewerkers van HTM en Connexxion die hiervoor verantwoordelijk zijn. Hij stelt wel dat de reizigers ook recht hebben op goed vervangend vervoer, gezien de lange periode dat zij hiervan gebruik moeten maken.

Op dinsdag 3 april bleken bijna alle bussen op tijd te vertrekken, een aantal bussen vertrokken incidenteel iets te laat. Bij de Voorweg komen de bussen van lijn 5 nog regelmatig een paar minuten te vroeg of te laat. Dit komt omdat de medewerkers van HTM een bus op Centrum West laten rijden als hij voor 75% vol is. Zo is er nog plaats voor de instappers op de Voorweg. Hierdoor rijden de bussen niet precies volgens dienstregeling maar kunnen alle reizigers in ieder geval wel mee. Omdat de frequentie van de bussen zo hoog is levert dit geen problemen op.

In het algemeen zitten de bussen tijdens de spits halfvol tot driekwart vol. De bussen die naar Den Haag rijden zitten vaak helemaal vol maar niemand hoeft op de halte achter te blijven.

AD 11-4-2007 – Vervangend vervoer RandstadRail steeds beter

Het gaat beter met het vervangend vervoer van RandstadRail. Dat blijkt uit het tweewekelijkse onderzoek van de gemeente Zoetermeer. Bijna alle bussen vertrekken op tijd volgens de gemeente. Het beeld van uitpuilende bussen en overvolle bushaltes met klagende reizigers, zoals enkele maanden geleden, is voorbij, beaamt ook reizigersorganisatie Rover. “De verbeteringen zijn effectief gebleken,” stelt Rover-woordvoerder Maarten Batenburg. “De bussen rijden beter op tijd. Lijnen zoals vanuit Noordhove gaan door naar station Driemanspolder.”

Toch haalt het vervangend vervoer het niet bij het ‘echte’ RandstadRail. “De reistijd met de tram naar Den Haag is korter, je zit comfortabeler en je hoeft met RandstadRail niet over te stappen,” aldus Batenburg. Hij heeft de indruk dat een groep reizigers het vervangend vervoer links laat liggen. “Dankzij de zachte winter is het aantrekkelijk om te fietsen. Een deel van de reizigers is helaas voor het ov verloren.”

Reactie achterlaten