Nieuwe tegenslag OV-reizigers

Alsof de ellende met RandstadRail nog niet genoeg is, moeten Zoetermeerse reizigers in het openbaar vervoer vanaf morgen rekening houden met nog meer tegenslag. De nieuwe dienstregeling van de NS en Connexxion gaat in. Station Zoetermeer raakt zijn sneltreinstatus kwijt. Daar komt geen Intercity voor in de plaats. Zoetermeerder die naar Utrecht willen zijn aangewezen op een stoptrein. Wie geen zin heeft om lag in de boemel te zitten, kan in Gouda overstappen op de Intercity.

Ook busmaatschappij Connexxion werkt vanaf morgen met een nieuwe dienstregeling. Buslijn 40 naar Leidschendam rijdt niet meer en lijn 50 vanuit Rijswijk doet Seghwaert niet meer aan en stopt op Centrum West. Ook de buslijnen 75 en 76 naar Oosterheem komen te vervallen. De dienstregeling zou aanvankelijk al in september ingaan, maar is uitgesteld vanwege de vertraging met RandstadRail. “Nog langer uitstellen kan niet”, zegt een woordvoerder van Connexxion. “Dan zouden we alle roosters van de chauffeurs in de regio moeten omgooien.”

Volgens het stadsgewest Haaglanden, officieel opdrachtgever van het openbaar vervoer, worden geen extra bussen ingezet richting Oosterheem. “Er rijdt sinds 30 november al een buspendel ter vervanging RandstadRail en die pendel blijft voorlopig gewoon rijden,” aldus een woordvoerder van Haaglanden.

De nieuwe dienstregeling van de NS is een verslechtering voor de forenzen, vindt reizigersorganisatie ROVER. Wie niet wil overstappen in Gouda doet er ongeveer tien minuten langer over naar Utrecht. En in de avonduren en in het weekend is het helemaal bar en boos, stelt Maarten Batenburg van ROVER: “Het aantal treinen tussen Den Haag en Utrecht wordt in die perioden gehalveerd. Wie ’s avonds terugkomt uit Utrecht heeft dus maar elk half uur een trein.”

Het is niet alleen kommer en kwel. In de nieuwe dienstregeling van Connexxion zijn twee nieuwe buslijnen opgenomen: de bussen 77 en 78 rijden naar respectievelijk de industrieterreinen en recreatiegebieden als Snowworld en Dutch Water Dreams.

Forens: ‘Boemel stopt bij elke boom’

“De derde stad van Zuid-Holland moet genoegen nemen met een suf boemeltreintje naar Utrecht. Schandalig,” verzucht René van Geffen, communicatiemedewerker bij de overheid. Hij reist drie keer per week van Zoetermeer naar Utrecht. “Die boemel stopt zo’n beetje bij elke boom, heeft harde, oncomfortabele banken, kan veel kinder passagiers vervoeren en gaat bovendien bij hoge snelheden irritant schudden en wiebelen.” Van Geffen ziet zich genoodzaakt over te stappen in Gouda. “En dan hopen dat ik mijn aansluiting niet mis. Het wordt krap. Op paier heb ik maar een paar minuten de tijd om samen met vele andere reizigers een plekje te veroveren in de stampvolle Intercity uit Den Haag of Rotterdam. Of ik überhaupt kan zitten, is nog maar de vraag.”

Reactie achterlaten