Sneltrams nog weken op non-actief

Reizigers tussen Zoetermeer, Den Haag en Nootdorp zijn zeker nog anderhalve week aangewezen op bussen. RandstadRail zal tot die tijd zeker niet rijden, omdat nog volstrekt onduidelijk is waarom vorige week twee voertuigen -één bij halte Ternoot en één bij station Forepark- ontspoorden. Bij de laatste raakten zeventien passagiers lichtgewond.

Volgens projectmanager Henk Waling van HTM worden niet alleen de ontsporingen van vorige week onderzocht. “We kijken naar het hele systeem. Daarbij betrekken we ook de twee eerdere ontsporingen van begin november.” Of de ontsporingen te maken hebben met het feit dat er op veel delen van het traject van RandstadRail totaal verschillende voertuigen rijden, durft hij niet te zeggen. Zijn Rotterdamse collega, Cees de Graaff, directielid van de RET, wenst hierover ook niet te speculeren.

Er lopen in totaal vier verschillende onderzoeken naar de ontsporingen. Los van de vervoerders (HTM en RET) speurt ook de Inspectie van Verkeer en Waterstaar naar antwoorden. Deze instantie heeft immers RandstadRail direct stilgelegd. Daarnaast is er een extern adviesbureau, dat gespecialiseerd is in railtechnologie, ingehuurd. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid – de instelling die wordt geleid door mr. Pieter van Vollenhoven- voert een onderzoek uit.

RandstadRail lijn 3 heeft inmiddels ook vertraging opgelopen. Oorspronkelijk wilde HTM vorige week beginnen met proefrijden op deze lijn, die loopt van Zoetermeer Centrum West naar Den Haag MCH Westeinde. Maar vanwege de twee recente ontsporingen is dat uitgesteld. RandstadRail 3 had 10 december moeten gaan rijden. Dat wordt nu waarschijnlijk pas begin volgend jaar.

‘Reizigers compenseren’

Reizigers met een abonnement die worden gedupeerd door het stilleggen van RandstadRail, moeten een financiële compensatie krijgen. Dat stelt de Zoetermeerse afdeling van reizigersorganisatie Rover. Abonnementhouders profiteren niet van het gratis vervangend vervoer. Zij hebben immers al betaald voor hun reis.

Rover heeft er begrip voor dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat RandstadRail heeft stilgelegd na de ontsporingen van vorige week. Furieus is de reizigersorganisatie op de HTM. De informatievoorziening van de tramvervoerder was de eerste dagen na de stillegging uitermate beroerd. “Alleen de spaarzame digitale informatieschermen op enkele haltes tonen een summiere tekst dat er een tram rijdt,” zegt Maarten Batenburg van Rover. “Verder mochten reizigers het helemaal zelf uitzoeken. De website van de HTM toonde om half elf woensdagavond nota bene iets over de intocht van Sinterklaas in Scheveningen. Niks over de stillegging van het paradepaardje van de HTM.”

Rover pleit voor ‘eerlijke en overvloedige informatie voor de gedupeerde reizigers’. Batenburg: “Dat is geen service of goodwill, dat is gewoon onderdeel van de dienstverlening die een goed bedrijf levert.”

De Zoetermeerse PvdA heeft aangekondigd zelf onderzoek te gaan doen naar RandstadRail. De partij wil weten hoe reizigers het gebruik van het nieuwe vervoerssyteem ervaren. De sociaal-democraten noemen het zelf een belevingsmonitor. Ze gaan twee jaar lang elk kwartaal aan reizigers vragen wat ze van de veiligheid, de betrouwbaarheid en het comfort van de RandstadRail vinden. “Het gaat nu niet goed met RandstadRail, maar daar is het ons niet ombegonnen,” haast PvdA-woordvoerder Jeroen Disco er bij te zeggen.

Reactie achterlaten