Het is nog absoluut onduidelijk wanneer reizigers uit Zoetermeer met RandstadRail naar Den Haag kunnen. De Haagse wethouder Norder -in de regio verantwoordelijk voor het project- wil geen enkele
uitspraak doen over wanneer het testbedrijf is afgerond. Hij wil zelfs geen indicatie geven of de treinen bijvoorbeeld voor de zomer gaan rijden of pas daarna.
“De stand van zaken is nu dat we nog niet tevreden zijn over de wissels. En we willen dat ze aan alle criteria voldoen,” zegt hij.
De bouwer van de wissels werkt met man en macht aan de zaak, aldus de wethouder. Maar wanneer de werkzaamheden zijn afgerond is nog niet duidelijk.”
Inmiddels wordt al zes weken getest. Als alles in orde is, kan het zogenoemde proefbedrijf beginnen. Dat betekent dat volgens de dienstregeling wordt gereden, zij het zonder passagiers. Norder verwacht wel dat dit korter duurt dan de testfase. Pas daarna kunnen de lightrailvoertuigen mét mensen gaan rijden.
RandstadRail werd door de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) stilgelegd na een ongeluk met een voertuig op het Forepark, op 29 november 2006. Daarbij raakten zeventien mensen lichtgewond, twee van hen moesten naar het ziekenhuis. De inspectie maakte dinsdag bekend dat dit ongeluk werd
veroorzaakt door een kapotte wissel. Die wissel was waarschijnlijk al bij de aanleg van de rails beschadigd geraakt. Op de 29ste werd hij uiteindelijk helemaal kapotgereden door een RET-voertuig, waarna de volgende trein ontspoorde. De IVW constateerde ook dat in die periode sprake was van miscommunicatie en gebrekkige opleiding van personeel.
Norder, die woensdag namens de RET, HTM, de stadsgewesten Haaglanden en Rotterdam en alle betrokken gemeenten reageerde op het onderzoek zei, dat alle partijen de hoofdconclusies onderschrijven.
Ik ben het wachten op normaal behoorlijk openbaar vervoer echt helemaal spuugzat, ik doe er minimaal twee keer zolang over om van Zoetermeer naar Den Haag te komen en dat is voor een paar weken niet zo heel erg maar dit hele gedoe duurt nu al bijna 1 heel jaar en ik begrijp niet dat er nog niet veel meer mensen in opstand komen.
In Den Haag rijdr de Randstadrail al wel terwijl daar toch al genoeg trams en bussen rijden. Maar in Zoetermeer moeten we het dan maar doen met belabbert openbaar vervoer met overstappen van bus in trein in bus en verder moet je dan maar gaan lopen want ook het vervangend vervoer per bus komt lang niet overal waar de sprinter stopte. Het zal wel weer niet helpen maar misschien lucht het een beetje op. Met de auto ben ik in 20 minuten op de plaats van bestemming met de Sprinter was dat in 25 minuten en nu minimaal een uur tot anderhalf uur, dus dat is soms drie maal zo lang.!!! dat wilzeggen dat ik dagen heb voor een klein stukje van Zoetermeer naar Den haag en vaak drie uren reistijd heb om naar het werk te gaan, belachelijk toch.
Geen vriendelijke groet, Martine
Ik ben het wachten op normaal behoorlijk openbaar vervoer echt helemaal spuugzat, ik doe er minimaal twee keer zolang over om van Zoetermeer naar Den Haag te komen en dat is voor een paar weken niet zo heel erg maar dit hele gedoe duurt nu al bijna 1 heel jaar en ik begrijp niet dat er nog niet veel meer mensen in opstand komen.
In Den Haag rijdr de Randstadrail al wel terwijl daar toch al genoeg trams en bussen rijden. Maar in Zoetermeer moeten we het dan maar doen met belabbert openbaar vervoer met overstappen van bus in trein in bus en verder moet je dan maar gaan lopen want ook het vervangend vervoer per bus komt lang niet overal waar de sprinter stopte. Het zal wel weer niet helpen maar misschien lucht het een beetje op. Met de auto ben ik in 20 minuten op de plaats van bestemming met de Sprinter was dat in 25 minuten en nu minimaal een uur tot anderhalf uur, dus dat is soms drie maal zo lang.!!! dat wilzeggen dat ik dagen heb voor een klein stukje van Zoetermeer naar Den haag en vaak drie uren reistijd heb om naar het werk te gaan, belachelijk toch.
Geen vriendelijke groet, Martine