Verantwoordelijk bestuurder Marnix Norder is het grotendeels eens met de kritiek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat op RandstadRail. De controle op de veiligheid van het lightrailproject was volgens het rapport van de Inspectie niet in orde. Wissels raakten tijdens de aanleg beschadigd zonder dat het werd opgemerkt, de verkeersleiding kreeg te maken met veel technische storingen en dienstleiders waren onvoldoende getraind. Wel vindt Norder in tegenstelling tot de Inspectie dat er lang genoeg is getest. Volgens Norder was die opleiding nota bene door de IVW goedgekeurd.
De wethouder zei het ook niet terecht te vinden dat de inspectie vermanend spreekt over de bestuurder die de wissel kapot reed waardoor later een treinstel ontspoorde.
Wel is de Haagse bestuurder, die tijdelijk verantwoordelijk is voor RandstadRail, blij met de ’toon’ van het rapport. “Er wordt niet met een vinger naar schuldigen gewezen, maar er wordt gewezen op lessen die vallen te leren. De aanbevelingen zijn worden gedaan zijn een feest van herkenning, want alles wat moet gebeuren, doen we al.”
Bovendien bevestigt het rapport volgens Norder dat er ‘geen sprake is van onverantwoordelijk handelen door één van de betrokken partijen.’ “Het was meer een combinatie van factore die leidde tot de ontsporing.”. De wethouder vind in het rapport eveneens aanwijzingen dat het ongeluk niet had kunnen worden voorkomen als nog langer was getest tijdens proefritten.
Die ontsporingen hadden ook kunnen gebeuren als we uitgebreid hadden getest. Want er zat een probleem in een wissel. Dat kan je niet aan de buitenkant zien. Wat we hier doen is uniek in Nederland. We combineren drie railsystemen: dat van de Nederlandse Spoorwegen, de tram in Den Haag en de metro in Rotterdam. Dat leidt tot kinderziekten. En voor een deel kunnen we die er alleen uithalen door in de praktijk ervaring op te doen.”
De Haagse wethouder wilde niet ingaan op vragen over politieke verantwoordelijkheden, schuld en mogelijke schadeclaims. Dat komt later aan bod. “We gaan nakaarten in de derde helft. En we zitten nu pas in de tweede,” aldus Norder.
Bovendien stelt hij dat het Stadsgewest Haaglanden goedkeuring heeft gekregen om destijds te starten. Nog steeds is het onduidelijk wanneer RandstadRail gaat rijden. Inmiddels rijden er al bijna een half jaar geen railvoertuigen tussen Den Haag, Zoetermeer en Nootdorp.