130 miljoen beschikbaar voor Oosterheemlijn

Verkeers-wethouder Emmy Plantinga verzekerde de commissie Stadswerken van Zoetermeer dat er 130
miljoen gulden beschikbaar is voor de aanleg van de Oosterheemlijn. Tevens staat Stadsgewest
Haaglanden garant voor de exploitatie-kosten. Nog steeds wordt gestreefd naar een opening van
de lijn in 2004. Plantinga meldt dat op 24 oktober een convenant wordt getekend tussen de
minister en Haaglanden.

GroenLinks, PvdA en D66 zijn echter nog niet overtuigd. Ze vinden dat de Zoetermeerse stem niet
duidelijk genoeg in Haaglanden is te horen.

Bron: Artikel ‘Oosterheemlijn moet in 2004’ in Zoetermeerse Courant 10 oktober 2001

In het artikel ‘Zware tegenvallers voor light rail’ uit de Zoetermeerse Courant van 9 oktober
2001 (compleet bericht niet meer online beschikbaar) wordt de langslepende geschiedenis van
RandstadRail goed uiteen gezet.

Helaas ziet de schrijver net als vele anderen de komst van RandstadRail als dé verlossing van
alle problemen; vertraging, volle treinen en geweld. Maar ook in de toekomst kan er vertraging
optreden, zeker door de koppeling met het tramnet in Den Haag. En zal er ’s avonds -in
tegenstelling tot nu- voldoende toezicht zijn? Alleen een nieuwe trein verandert niks aan de
zieke mentaliteit van sommige reizigers. Bestelt de toekomstige exploitant voldoende materieel?
Treinhobbyisten herinneren zich de taferelen rond Noordned waarschijnlijk wel.

Uit het artikel blijkt dat de ZoRo-verbinding niet voor 2008 is te verwachten, de tweede fase
van RandstadRail. De krant zet vraagtekens bij de kritiek van PvdA en D66 op de ‘lakse houding’
van wethouder Plantinga: het is logisch dat Zoetermeer minder invloedrijk is dan de grote steden
Rotterdam en Den Haag.

Reactie achterlaten