Dinsdag 13 november is het mogelijk te chatten met verkeers-wethouder Plantinga (VVD) via
www.zoetermeer.nl . Bezoekers kunnen vragen
stellen of opmerkingen maken over RandstadRail en andere OV-zaken.
De chat is open tussen 19:00 en 20:00.
Bericht toegevoegd op 14 oktober 2001
Aanvulling 14 november 2001
De beheerder van deze site was gedurende het hele uur op de chat aanwezig. In het begin was er
een vraag van een chatster of in Rokkeveen een halte van RandstadRail of ZoRo is gepland. Zowel
mevrouw Plantinga als ik antwoorden dat deze optie afgeblazen is, ten gunste van het
ZoRo-traject via Oosterheem.
Hierna was een vriend de enige medechatter, en kwam niemand meer langs. Jammer, want dit was
een goede manier om direct in contact te komen met de verantwoordelijke wethouder.
Klik hier voor een ‘screenshot’ van de
chatroom , met een wijze opmerking van mij π
(18:58:30) Wethouder Plantinga-Roest (This user has entered zoetermeer)
(18:58:36) Heleen (This user has entered zoetermeer)
(18:58:47) Heleen Goedenavond
(19:00:42) beheerder Goedenavond
(19:01:16) beheerder Welkom bij de chat met wethouder Plantinga. U kunt uw vragen
stellen!
(19:03:30) Heleen Wij overwegen een huis te kopen om Rokkeveen (Agaat) Is er een
kans dat hier in de buurt een spoorverbinding/station (ZORO/Randstadrail) aangelegd wordt?
(19:03:35) Maarten Batenburg (This user has entered zoetermeer)
(19:05:23) beheerder welkom maarten!
(19:05:36) Maarten Batenburg Heleen: Een van de varianten van ZoRo is gepland door
het winekelcentrum van Rokkeveen. Deze optie is echter ingehaald door het tracΓ© via Oosterheem
en de zogenaamde Landscheiding.
(19:06:02) Maarten Batenburg Goeienavond, trouwens π
(19:06:24) Wethouder Plantinga-Roest Voor Rokkeveen voorzien wij voorlopig geen
komst van Randstadrail. Eris ooit sprake geweest van het z.g. Katwijkerlaantrace, maar wanneer
hier een invulling van komt, zal dat waarschijnlijk een hoogwaardige busverbinding worden.
(19:07:29) beheerder goeienavond, maarten
(19:09:07) beheerder Dus ga je dat huis dan maar kopen, Heleen?
(19:09:54) coenenonline (This user has entered zoetermeer)
(19:10:18) Maarten Batenburg Mevrouw Plantinga: RandstadRail wordt naar ik weet
‘geregeld’ door Projectbureau RandstadRail. Is dit bureau een samenwerking van Stadsgewest
Haaglanden, diverse gemeenten, of van diverse vervoersmaatschappijen?
(19:10:26) beheerder Dag Coenenonline, heb je een vraag voor de wethouder?
(19:11:26) Heleen Bedankt, en ja misschien komen er binnenkort wel twee nieuwe
inwoners in Zoetermeer bij. Prettige avond nog!
(19:11:52) Heleen (This user has left DigiChat)
(19:12:22) beheerder Bedankt voor je bijdrage, Heleen en t.z.t. welkom in Zoetermeer
(19:14:10) coenenonline Mevrouw Plantinga; Klopt het dat het laatste plan is om de
huidige ‘krakeling’ op te breken en slechts 1 lijn van Den Haag, via Centrum West en Palestein
naar Oosterheem en verder naar Rotterdam aan te leggen, en de resterende ‘lus’ niet meer te
gebruiken?
(19:14:39) Wethouder Plantinga-Roest De projectorganisatie Randstadrail is onderdeel
van hetStadsgewest Haaglanden. In deze organisatie wordt gebruik gemaakt van de expertise van
vervoersmaatschappijen en alsmede deskundigheid van buitenaf.
(19:16:40) Wethouder Plantinga-Roest Deze mogelijkheid is inderdaad opgenomen in het
Masterplan Zoetermeer (voor 2025). Wij laten de resterende lus niet ongebruikt!
(19:17:31) coenenonline U bedoeld dat er dan een soort van ‘pendeldienst’ op de lus
uitgevoerd zal worden, of iets vergelijkbaars met de huidige diensten op de Stadslijn?
(19:18:40) Maarten Batenburg Weet iemand hoe druk het was bij eerdere chats met
wethouders? De ‘opkomst’ valt me een beetje tegen. Zeker gezien het feit dat ‘mobiliteit’ een
heet hangijzer is de laatste tijd π
(19:19:21) Wethouder Plantinga-Roest Over de wijze waarop de lus gebruikt gaat
worden voor het openbaar vervoer denken wij nog na. Er kunnen zich nog allerlei nieuwe vormen
van openbaar vervoer ontwikkelen tot2025.
(19:19:58) beheerder maarten, het was tot dusver nog niet erg druk. De Zoetermeerder
moet kennelijk nog wennen aan dit medium.
(19:25:18) coenenonline Mevrouw Plantinga, klopt het dat er een ’transferium’
gepland is thv Kruisweg/A12? Dit is namelijk, mits goede busverbindingen, een goed overstappunt
voor reizigers in de regio.
(19:26:28) coenenonline Gemeentes als Zoetermeer en Bleiswijk hebben daar namelijk
veel belang bij.
(19:28:05) Maarten Batenburg Zo’n Transferium zou in mijn ogen niet veel helpen. Een
automobilist uit het oosten zou liever de resterende 12 kilometer naar Den Haag doorrijden, dan
over te stappen op een bus. Dan is het handiger om het Transferium in de buurt van Gouda te
bouwen, help je meteen de richting van Rotterdam.
(19:29:15) Maarten Batenburg Zoetermeerders hebben niet zoveel aan een Transferium
aan de oostkant van Zoetermeer; liever frequente treinverbinding naar het Haagse centrum, en
buslijnen naar Plaspoelpolder, Binkhorst en andere werkgebieden. Mijn bescheiden mening π
(19:29:42) Wethouder Plantinga-Roest Er is nog geen transferium gepland op die
locatie, maar er wordt wel over die mogelijkheid gesproken.Wij willen daar graag een z.g.
knooppuntontwikkeling, die als overstappunt kan fungeren. Aangezien het beoogde knooppunt niet
op grondgebied van Zoetermeer komt te liggen, is overleg met Bleiswijk en de Provincie van het
grootste belang.
(19:32:08) Wethouder Plantinga-Roest Op het bewuste knooppunt wordt ook een halte
van de door te trekken Oosterheemlijn voorzien. vanaf dat punt kan men dan rechtstreeks
Zoetermeer, Leidschendam,
(19:32:36) beheerder rest antwoord volgt!
(19:32:58) coenenonline Maarten, denk ook aan de geplande shuttles op de toekomstige
HSL, een goede overstap op de shuttles zou een mooie mogelijkheid zijn.
(19:34:41) coenenonline Als het knooppunt zo gepland is dat er een goede overstap is
op de eventuele shuttles op de toekomstige HSL, dan is de reistijd ook korter naar bijvoorbeeld
Schiphol. Is deze mogelijkheid daarbij ook gepland?
(19:34:56) Wethouder Plantinga-Roest voorburg, Den Haag (momenteel nog tot de Grote
Marktstraat maar laten ook andere richtingen o.a. Scheveningen) in komen. De door ons zo
gewenste Randstadrail wordt een moderne, snelle en confortabele lightrailverbinding in de
Randstad.
(19:37:24) Wethouder Plantinga-Roest Wij streven inderdaad naar die
sneltreindiensten op de toekomstige HSL. waardoor Schiphol, Amsterdam en Rotterdam snel te
bereiken zijn. Let wel, wij gaan daar niet alleen over.
(19:38:49) coenenonline Nee, dat snap ik, maar enige ‘push’ uit Zoetermeer is
natuurlijk niet weg π Op dit moment is een enkele reis Zoetermeer – Schiphol iets van een
uur. Met ‘het transferium’ (ik blijf het een leuke naam vinden) zal dit een heel stuk sneller
worden.
(19:40:53) Wethouder Plantinga-Roest Pushen doen wij graag, maar … er moet ruimte
zijn op het baanvlak van de HSL om ook een sneltrein te kunnen laten rijden. Dat moet uiteraard
worden uitgezocht.
(19:41:10) coenenonline Hoelang gaat het realiseren van RandstadRail eigenlijk nog
duren? Er wordt nu iets van 15 jaar over gepraat (bron: Radio 1 vanmiddag), en er ligt nog geen
zandkorrel. Kan u daar wat over zeggen?
(19:41:58) coenenonline Op de HSL zou 1x per uur een HST gaan rijden. dus ruimte zal
er zeker moeten zijn. Goederentreinen zouden er niet komen (er is geeneens materieel voor…).
(19:43:24) Maarten Batenburg Het introduceren van een in Zoetermeer stoppende trein
zal leiden tot het ter plekke viersporig worden van de HSL. Sporen die geschikt zijn voor
snelheden boven de 160 km/h, mogen namelijk niet langs een perrin liggen. De benodigde extra
ruimte zal ongetwijfeld vrij gehouden worden tijdens de bouw van de HSL.
(19:44:49) Wethouder Plantinga-Roest Als de minister het contract tekent (wij
verwachten dat dit toch op redelijk korte termijn zal gebeuren) kan de projectorganisatie
verder met de uitwerking. Het streven is erop gericht Randstadrail begin 2006 te laten rijden
of zoveel eerder als mogelijk.
(19:44:52) Maarten Batenburg Coenenonline: Het huidige aanbod van de NS, dat haast
zeker geaccepteerd zal worden door de landelijke overheid, behelst 6 treinen per uur. 2
internationaal, 4 binnenlands tot Rotterdam / Breda. Maar nu wordt het wel een erg
technocratisch verhaal, en dat wil ik de Wethouder niet aandoen π
(19:45:58) coenenonline Ach Maarten je hebt gelijk, daar dacht ik even niet aan.
excuses.
(19:47:14) Wethouder Plantinga-Roest Ik zie dat het leeft en wij op het stadhuis
niet de enigen zijn, die er druk mee bezig zijn.!
(19:47:55) coenenonline Zeker niet mevrouw Plantinga!
(19:51:16) Maarten Batenburg Dank u wel ! Ik wil u alvast bedanken voor uw en de
beheerder’s tijd. Tevens wil ik alvast melden dat ik de hier verschenen informatie mogelijk op
internet plubliceert, op een website over Zoetermeer’s OV. Als dat toegestaan is, natuurlijk.
(19:52:15) beheerder Het verslag van deze chat wordt so wie so op de website van de
gemeente geplaatst, Maarten.
(19:53:19) Maarten Batenburg Beheerder: da’s mooi. Prima iniatief trouwens, zo’n
chat. Jammer en opmerkelijk dat het zo rustig is.
(19:54:02) beheerder Maarten, je bent welkom op de volgende chats de komende vier
dinsdagen!
(19:54:06) Maarten Batenburg (This user has left DigiChat)
(19:54:14) coenenonline Ja, het is zeer rustig. Zeker met alle problemen op de weg
had ik er ook meer verwacht.
(19:55:16) coenenonline De website van Maarten Batenburg is trouwens te vinden op
http://www.zoetermeer.com/stadslijn, voor als u een avondje niets te doen hebt π
(19:55:44) Maarten Batenburg (This user has entered zoetermeer)
(19:55:45) beheerder Ja, gelukkig is de kwaliteit van de chat vanavond in orde!
(19:55:59) coenenonline Was de kwaliteit zo slecht?
(19:56:47) beheerder Nee, de kwaliteit is juist OK!!
(20:00:40) coenenonline Ik ben wel blij dat stadsbus 71/72 weer op station
Zoetermeer stoppen. Het was behoorlijk vervelend dat beide lijnen dit station lieten liggen.
(20:03:31) Wethouder Plantinga-Roest Connexxion probeert van tijd tot tijd
aanpassingen door te voeren in de lijndiensten om exploitatietechnische redenen of andere
redenen. Wij hebben hier goed contact over en wanneer er forse problemen zijn, reageert men
hier zo snel mogelijk op.
(20:04:19) beheerder Er is nog tijd voor een laatste vraag!
(20:04:40) Maarten Batenburg Ik pas. Bedankt, en iedereen nog een fijna avond
togewenst! Dag.
(20:04:41) coenenonline Dat is te merken aan een bushalte hier op de Geel-Groenlaan;
die heeft er een week of twee gestaan, en daar heb ik gebruik van gemaakt, maar nu is ie weer
teruggeplaatst. Is dat op last van de gemeente?
(20:05:10) beheerder Dank je Maarten, tot ziens!
(20:05:55) coenenonline Er rijdt hier namelijk 2x per uureen 72’er door de straat,
en de halte was erg prettig. lekker dicht bij π
(20:07:03) coenenonline Mevrouw Plantinga, het was mij een genoegen om met u te
kunnen chatten. Ik hoop dat het in de toekomst wat drukker zal zijn!
(20:07:52) Maarten Batenburg (This user has left DigiChat)
(20:08:32) Wethouder Plantinga-Roest Voor de beantwoording van deze laatste vraag
moet ik eerst wat informatie inwinnen binnen de organisatie. Als u mij een mailtje stuurt
gemeente@zoetermeer.nl dan krijgt u persoonlijk antwoord.
(20:09:01) coenenonline Heb ik gedaan, echter nooit antwoord op gekregen.
(20:09:11) beheerder Wethouder en mijnheer/mevrouw Coenenonline, bedankt voor jullie
medewerking
(20:09:33) coenenonline meneer coenen π meneer/mevrouw Beheerder.
(20:09:40) beheerder Probeer het nog maar een keer, we zullen dit even in de gaten
houden!
(20:10:48) beheerder (This user has left DigiChat)
(20:11:34) Wethouder Plantinga-Roest (This user has left DigiChat)
(20:12:30) coenenonline (This user has left DigiChat)