Reizigers in de Haagse regio (Zoetermeer, Den Haag, Delft en Westland) kunnen vanaf 1 juli 2008 in de tram en de bus gebruikmaken van de OV-chipkaart.
Busmaatschappij Connexxion is alvast begonnen met het plaatsen van de chipkaartlezers in de Zoetermeerse bussen. Voor het einde van het jaar zijn alle voertuigen in de regio uitgerust met kaartlezers.
De chipkaart werkt eenvoudig. Reizigers houden bij binnenkomst hun kaart even voor de chipkaartlezer. Een bliepje bevestigt het contact. Het apparaat haalt vervolgens vier euro van de chipkaart af. Bij het verlaten van de bus houdt de reiziger de kaart weer voor een chipkaartlezer die uitrekent hoeveel de rit heeft gekost. Dat bedrag wordt verrekend met de vier euro.
Reizigers worden dus geprikkeld om ook bij het uitstappen hun kaart te gebruiken. Ongeveer 95% van de busritten is goedkoper dan het maximumbedrag van vier euro. “Wie voor 1,20 euro heeft verreden, krijgt dus 2,80 euro terug,” legt woordvoerder Herman Opmeer van Connexxion uit. “Voordeel voor de reiziger is dat hij niet van tevoren hoeft te bepalen hoeveel hij gaat reizen.”
In de metro en de stadsbussen van Rotterdam is reeds met succes geëxperimenteerd met de chipkaart.
“In de beginfase waren er onvolkomenheden en die zullen straks ook hier optreden,” verwacht Opmeer. “Het chipkaartsysteem werkt met GPS (plaatsbepaling via satelliet, red.). Elke halte heeft zijn eigen GPS-coördinaten. Het kan een keer gebeuren dat bij een halte de verkeerde coördinaten zijn ingevoerd.”
De strippenkaart en het ‘gewone’ abonnement blijven na 1 juli 2008 geldig tot 1 januari 2009. Reizigers kunnen straks kiezen uit 2 soorten kaarten: persoonsgebonden en anonieme chipkaarten. “Je kunt je kaart zo instellen dat deze via automatische incasso steeds weer wordt opgeladen als het saldo onder de tien euro uitkomt. Anonieme kaarten zijn straks bij alle verkooppunten van NS, HTM en Connexxion op te laden.”
De sneltrams van RandstadRail zijn reeds uitgevoerd met chipkaartlezers.
Tekst