Het beeld dat RegioTaxi Haaglanden van zichzelf heeft, klopt niet. Er wordt veelvuldiger geklaagd dan het bedrijf zelf vermoedt.
Vervoersbedrijf BTR, dat zorgdraagt voor Regio Taxi, stelt dat sinds mei 93 procent van de ritten op tijd word gereden. Ook zijn er relatief weinig klachten: vier per duizend ritten. Deze krant ontving na een oproep echter tientallen klachten over de afgelopen maanden en rampverhalen van reizigers die weinig vertrouwen meer hebben in het vervoermiddel. Ook ouderen- en gehandicaptenorganisaties zijn bijna een jaar nadat BTR in Haaglanden de RegioTaxi op zich nam, nog steeds niet te spreken over het vervoer.
Te laat of niet op komen dagen, ritten met enorme omwegen en onheuse behandeling door chauffeurs zijn de meest voorkomende klachten die reizigers melden bij de Regionale Overleggen Gehandicapten en bij Zorgbelang Zuid-Holland West.
Iedereen kan met de RegioTaxi meerijden. De ritprijs ligt tussen die van de bus en een gewone taxi in. Voor rolstoelers en mensen met een rollator zijn er aangepaste busjes. Veel gemeenten schaften na de invoering in 2001 daarom het eigen gehandicaptenvervoer af. In de praktijk zijn de passagiers vooral ouderen en gehandicapten.
Een hoge bloeddruk. Dat is wat RegioTaxi de 82-jarige Vina Broks oplevert. “Dan weer komt de taxi een dag te vroeg, soms is mijn aanvraag niet genoteerd en vaak komt hij veel later dan afgesproken,” vertelt ze. “Ik ben slecht ter been. In huis kan ik me nog redelijk redden. Maar voor vervoer ben ik aangewezen op de RegioTaxi, want overstappen in een bus lukt niet meer. Maar zodra ik de centrale bel, schiet ik in de stress. Je weet nooit of je op tijd bij de dokter bent. Ik probeer altijd een uur eerder in het ziekenhuis te zijn, maar dan nog loop ik vaak mijn afspraak mis.”
In de gemeente Westland wordt daarom overwogen weer eigen bussen voor rolstoelers te laten rijden. “Het oude systeem met Taxiplus was voor gehandicapten veel beter,” meent voorzitter Annemiek Koremans van het Gehandicapten Platform Westland. “De meeste mensen maken toch ritten binnen hun eigen woonplaats. Als gemeenten in Haaglanden weer zelf voor vervoer zorgen, is tachtig procent van het probleem opgelost.”
Vervoerder
Angst over zwarte lijsten doet interim-manager Ronald Rutchi van vervoerder BTR, dat Regiotaxi verzorgt, als onzin van de hand. “Zo werken wij echt niet,” klinkt het ferm. “Dat zijn Oostblokpraktijken. Alle klachten worden keurig afgehandeld.”
Regiotaxi kampt vooral met een imagoprobleem, stelt hij. “Toen wij vorig jaar september begonnen als uitvoerder van de Regiotaxi ging er echt veel mis. We hadden te weinig personeel, te weinig taxibussen en moesten met onze organisatie helemaal vanaf nul beginnen. Vooral in een grote stad als Den Haag hadden we het moeilijk. Daarom zijn we in die periode ook heel coulant geweest met klachten en is ons telefoonnummer een tijd gratis geweest. Maar sindsdien hebben we keihard gewerkt om onze service te verbeteren.”
Sindsdien mei, juni 2007 durft hij te stellen dat Regiotaxi Haaglanden redelijk presteert. “Honderd procent op tijd is niet haalbaar, maar we zitten nu op 93 procent. Maar mensen zitten nog steeds met die nare ervaringen van vorig jaar in hun hoofd. Nee, dat de gemeente nadenkt over eigen gehandicaptenvervoer is ons niet bekend. Vreemd, omdat Midden-Delfland sinds 1 juli juist het gehandicaptenvervoer aan Regiotaxi heeft overgedragen.”
Een score van 93 procent betekent nog steeds dat momenteel van de 1.100 dagelijkse ritten er 77 een onvoldoende scoren. “Dat is waar,” beaamt Ruchti. “Daarom gaan we nog meer taxibussen inzetten, vooral ook in de weekeinden. Binnenkort kan iedereen ons bellen tegen lokaal tarief. En we hebben met onze opdrachtgever , het stadsgewest Haaglanden, overleg over een imagocampagne, zodat mensen weer meer vertrouwen in ons krijgen.