‘Ik vreesde ellende maar deze lijn 3 rijdt prima’

Vol verbazing kijkt mevrouw Westgeest naar het fonkelnieuwe interieur van lijn 3. De 71-jarige Zoetermeerse is zojuist op Randstadrailstation Seghwaert ingestapt. “Met gepast wantrouwen,” zoals ze zelf even later toegeeft. Haar scepsis vanwege de lange aanloopproblemen van Randstadrail verdwijnt echter al gauw als sneeuw voor de zon.

Niet alleen is ze onder de indruk van de vrolijke aankleding van de sneltram, in heldere blauw-rode tinten, ze krijgt ook nog eens een welkomstwoord van HTM-meisjes in rode jacks. Zij reizen deze zaterdag, op de eerste dag dat lijn 3 tussen station Seghwaert in Zoetermeer en Loosduinen in Den Haag rijdt, mee op de tram. Net als enkele stevig gebouwde mannen in donkerblauwe jasjes met ‘security’ achterop. Want zeker vandaag mag er niets misgaan. Op lijn 4 (van station Javalaan in Oosterheem naar De Uithof in Den Haag) wordt alweer enige tijd probleemloos gereden. Lijn 3 moet volgen, al wordt nog niet de hele route met passagiers gereden. Station Seghwaert is voorlopig het begin en einde van lijn 3. Op de rest van de krakeling, de voormalige Sprinterlijn, rijdt Randstadrail alleen proef, zonder reizigers.

“Wat een lekkere banken zeg, dat zit heel goed,” roept mevrouw Westgeest naar een HTM-meisje, waar direct een brede glimlach parelwitte tanden onthult. De Zoetermeerse blijkt een goed ‘proefkonijn’, want ze let op alles. Op de stempelautomaten die toekomstige ov-chipkaartlezers blijken te
zijn, op de duidelijke stationsvermelding (‘de volgende halte is Palenstein’). Als ze uitstapt bij de Elandstraat in Den Haag zegt ze: “Mijn zus woont hier vlakbij. Ik dacht dat het ellende zou worden, maar dit rijdt prima én op tijd.” Westgeest verwoordt de gevoelens van meer reizigers. Kritiek wordt er door de HTM-meisjes deze dag eigenlijk niet gehoord. Of het moet de meneer zijn die op station Centrum West in de tram tevergeefs een stempelautomaat zoekt. “Wat is dit nou voor kolerezooitje,” klinkt het. Daarbij even vergetend dat er op iedere halte groot staat aangegeven dat er op de perrons moet worden gestempeld en niet in de tram. Voor de rest is het genieten op lijn 3, zonder vertragingen of, erger nog, ontsporingen. Randstadrail is eigenlijk zo gek nog niet.

Reactie achterlaten