Zoetermeer reserveert grond voor tramlijn naar Bleizo

De gemeente Zoetermeer is begonnen met de verwerving van grond voor het doortrekken van de Oosterheemlijn naar de A12. Als alles goed gaat, moet RandstadRail-lijn 4 in 2010 of 2011 doorrijden naar het nieuwe station Bleizo (Bleiswijk-Zoetermeer).

Dit blijkt uit het voorontwerp-bestemmingsplan Verlengde Oosterheemlijn, waarmee het stadsbestuur akkoord is gegaan. Rondom de kruising van de Verlengde Oosterheemlijn, de A12 en de treinlijn Den Haag – Utrecht, moet een vervoersknooppunt ontstaan met 80.000 vierkante meter aan bedrijven, winkels en vrijetijdsvoorzieningen. Niet alleen ontsluit het nieuwe station Bleizo (Bleiswijk-Zoetermeer) de nieuwe bedrijventerreinen, de halte biedt Zoetermeerders ook een overstapmogelijkheid naar Utrecht en Rotterdam. Bij Bleizo gaat onder andere de Zoro-bus (Zoetermeer- Rotterdam) stoppen.

De Oosterheemlijn eindigt nu bij de halte Javalaan. Vanaf 2010 of 2011 kunnen de sneltrams doorrijden naar de A12. Daartoe moet 1400 meter spoor worden aangelegd, globaal lopend over de oude Landscheidingsdijk, pal langs het Van Tuyllpark en industrieterrein Brinkhage. De spoorlijn zal grotendeels worden aangelegd op een aarden baan en kruist de Van der Hagenstraat, de Bleiswijkseweg en de A12/spoorlijn Den Haag – Utrecht. Het Van Tuyllpark krijgt een eigen halte.

De benodigde gronden – naast landbouwgrond ook recreatieterrein en volkstuinen – zijn nog niet allemaal in eigendom van de gemeente. Mogelijk moet een deel van de grond worden onteigend.

Een van de knelpunten is de uitbreiding van het hoogspanningsstation in Bleiswijk. Als dat niet wordt verplaatst zal een ‘aantrekkelijke stationsomgeving’ onmogelijk zijn, stelt de gemeente.

Het voorontwerp-bestemmingsplan Verlengde Oosterheemlijn gaat binnenkort de inspraak in.

Reactie achterlaten