RandstadRail rijdt sinds dinsdag weer tussen Zoetermeer Centrum West (de Krakeling) en de Haagse Laan van NOI. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft groen licht gegeven voor de start van testritten op dit traject.
Vervoerder HTM begint eerst met enkele voertuigen en bouwt vervolgens het aantal ritten langzaam op. Als dat goed verloopt, wordt gestart met het proefbedrijf (rijden volgens de dienstregeling, maar dan zonder passagiers).
Wanneer reizigers weer kunnen instappen is nog niet duidelijk. De bestuurders wagen zich niet meer aan het noemen van een datum.
Op korte termijn zal ook het test rijden beginnen op het andere traject tussen Zoetermeer (Oosterheem) en Den Haag. Vorige week is al begonnen met proefritten op de Erasmuslijn tussen Nootdorp en Den Haag.
Vanaf 2 april kunnen de RandstadRail-voertuigen ook weer over de rails rondom halte Ternoot. Dat is een week later dan gepland, omdat de spoorleverancier te laat was met een levering.
Het traject rondom Ternoot moest worden verbouwd, omdat het spoor daar ‘verkant’ was. Deze zogenoemde verkanting zorgde ervoor dat eind november een voertuig van RandstadRail kon ontsporen. Met de verbouwing is een bedrag van 3,5 miljoen euro gemoeid.
Bij Ternoot wordt eerst getest. Daarna kunnen ook de ‘gewone’ trams van lijn 2 en 6 weer richting het noorden. Reizigers tussen Den Haag Centraal Station en het Stuyvesantplein en tussen Den Haag CS en de Laan van NOI zijn tot die tijd nog op vervangende bussen aangewezen.