Nog altijd problemen voor RandstadRail

Het aantal storingen neemt af, maar Randstadrail rijdt nog altijd niet vlekkeloos. Bovendien zal de sneltram tussen Den Haag en Zoetermeer door technische problemen pas na de zomervakantie om de vijf minuten gaan rijden. Dit blijkt uit een memo van het stadsgewest Haaglanden over Randstadrail.

De meeste storingen hadden plaats in december. “In deze maand heeft het voor het eerst sinds lange tijd echt gevroren in Nederland,” legt Dorine Dijs van het stadsgewest uit. “Dat hadden we tijdens de testperiode niet meegemaakt.” In december is daarom nieuwe software geïnstalleerd die deze en andere storingen moet verhelpen. Dat lijkt te helpen, want sinds december is het aantal storingen inderdaad afgenomen. Toch zijn nog niet alle technische problemen verholpen. Zo is de spoorbeveiliging rond het tramplatform van het Centraal Station in Den Haag nog niet klaar voor gebruik. Dijs: “Pas na de zomervakantie zal dit in orde zijn. We werken met gecompliceerde systemen, waardoor het enige tijd duurt voordat alles goed werkt. Bovendien maken zowel de trams van de HTM als Randstadrail hier gebruik van de sporen.” Mede door deze problemen kan Randstadrail pas na de zomervakantie om de vijf minuten gaan rijden.

Een andere veelgehoorde klacht is de gebrekkige informatie als een sneltram uitvalt of vertraging heeft. De informatieborden geven vaak niet de goede tijden aan. “De storingen op de rails beïnvloeden de reizigersinformatie. In Den Haag wordt gewerkt met twee informatiesystemen: een voor de trams, een voor Randstadrail. Ze moeten nog goed op elkaar worden afgestemd.” Wat wel binnen korte tijd verandert, is de dienstregeling van Randstadrail. “De eerste sneltram vertrekt op doordeweekse dagen vanaf maandag om 5:03 uur vanaf Centrum West,” vertelt Frank Wetters, woordvoerder van de HTM. “Verder zetten we op vrijdag- en zaterdagavond een extra late rit in van Den Haag Centraal, waar de sneltram om 1:10 uur vertrekt, richting Zoetermeer Centrum West.” In maart gaat bovendien de hele dienstregeling op de schop. Dijs: “De rijtijden worden dan verkort. Dat betekent dat de bestuurders, die ondertussen heel wat ervaring hebben opgedaan met Randstadrail, wat sneller mogen rijden. Ook de reizigers raken steeds meer gewend, waardoor ze steeds vlotter in- en uitstappen.”

Reactie achterlaten