Einde spoor voor stationsgebouw

Echt leuk vinden ze het niet, maar met de sloop van het oude stationsgebouw van Zoetermeer oost verdwijnt ook een deel van hun eigen geschiedenis. “Mijn man, Ton, heeft het gebouwtje maar liefst 35 jaar schoongehouden,” vertelt An Boin. “Dat deed hij er dagelijks bij, nast zijn werk bij de NS. Veertig jaar lang heeft hij gewerkt aan het onderhoud van het spoor.”

Via het werk van Ton kon het echtpaar twintig jaar geleden het oude spoorhuis tussen het spoor en de A12 betrekken. Veel last van voorbijrazende treinen hebben ze niet. “We horen ze niet meer, we zijn er helemaal aan gewend.”

Het loket werd ruim vijf jaar geleden gesloten. Daarmee verloor het stationsgebouw zijn functie. De NS kondigde vorig jaar aan dat het gebouwtje tegen de vlakte zou gaan. “Maar we wisten niet dat het n├║ gesloopt zou worden.”

Waar nu alleen de funderingen te zien is naast een hoop verwrongen staal, moet in de toekomst een verwarmde wachtruimte voor treinreizigers verrijzen. Treinkaartjes blijven net als nu alleen verkrijgbaar bij de kaartjesautomaat.

Station Zoetermeer Oost is het oudste station van de stad. In 1870 werd op deze plek het station Zoetermeer-Zegwaard geopend. Dit werd in 1938 gesloten. Pas ver na de Tweede Wereldoorlog, in 1965, werd het station, mmet het net gesloopte stationsgebouw, weer in gebruik genomen. In 1973 werd het huidige station Zoetermeer bij de Mandelabrug geopend. Het oude Zoetermeerse station werd hernoemd tot Zoetermeer Oost. Dagelijks stoppen daar nu de stoptreinen tussen Den Haag en Utrecht.

Reactie achterlaten