Zaterdag 5 januari 2002 bestond de Zoetermeer Stadslijn-site drie jaar. Het jaar begon heftig
met een aantal welles-nietes berichten dat de Sprinter op korte termijn vervangen zou worden
door trams. Vervolgens bleef het stil rond RandstadRail, tot 6 december 2001, waarop plotseling
alles geregeld (b)leek.
De voortdurende problemen bij het Nederlandse spoor raakten ook Zoetermeer. In de beruchte
‘zomerdienstregeling’ werden de anti-spitstreinen op de Zoetermeer Stadslijn opgeheven. Later
werd deze maatregel geschrapt, maar mochten de sneltreinen op de Goudse lijn in het weekend er
aan geloven.
Verder…
- Werd het busstation Centrum West uit 1982 gesloopt ten gunste van een nieuw tijdelijke
busstation.
- Werden camera’s opgehangen in een achttal Sprinters.
- Veranderde het ZoRo-voorkeurstracé van de Katwijkerlaan naar het Landscheidingstracé.
- Werd buslijn 51 Zoetermeer – Rijswijk opgeheven, en kwam lijn 42 Zoetermeer – Den Haag er
voor terug. De RegioTaxi ging ook bij ons in de regio rijden.
- Bezocht de 10.000 bezoeker deze site.
- De Zoetermeer Stadslijn kreeg een fris nieuw uiterlijk, en de indeling werd veranderd.
Opvallend is ook dat er meer nieuws was van politieke zijde. Enerzijds kwam dit door opschudding
over de vertraging van RandstadRail en ZoRo, anderzijds door de problemen bij het spoor.
91 Nieuwsartikelen in het vorige jaar, elke vier dagen een nieuwsbericht. Daarmee is de
Zoetermeer Stadslijn een van de actueelste OV-sites van Nederland, al zeg ik het zelf.
Voor wie het jaar verder wil doorspitten, kan zoals altijd terecht bij het
Archief, met alle op de site gepubliceerde artikelen.
Als verjaarscadeautje presenteer ik het Zakboekje Busdienst
Zoetermeer 2002, een compleet overzicht van de dienstregelingen van alle negentien buslijnen
in Zoetermeer. Het handige is dat alles op slechts twee kantjes van één A4’tje past. Handig dus
voor de busreiziger.