Op dinsdag 25 maart 2008 gaat een nieuwe, verbeterde dienstregeling van RandstadRail 3 en 4 in. RandstadRail blijkt in de praktijk steeds sneller te kunnen rijden. In deze nieuwe dienstregeling wordt de reistijd dus verkort. Tevens hebben reizigers een betere aansluiting op de trein naar Utrecht bij halte Driemanspolder in Zoetermeer (RandstadRail 3).
Deze dienstregeling is geldig tot 12 juli 2008. Dan gaat de zomerdienst in.
Verbeteringen bij halten in Zoetermeer
De komende maanden wordt hard gewerkt in Zoetermeer om de halten nog toegankelijker en gebruikersvriendelijker te maken.
Zo worden bij de halten Seghwaert en De Leyens de verlichting en de trappen aangepakt. Ook de sociale veiligheid in en om de halten is een punt van aandacht.
HTM ontvangt reacties van reizigers over vloeren die bij regenachtig weer glad worden. Daarom wordt de vloer op een aantal halten verbeterd.
Ook worden bij de meeste opgangen van de hooggelegen halten extra informatievitrines geplaatst. De belangrijkste reisinformatie kunt u dan al vinden voordat u de trap, lift of hellingbaan neemt naar de halte.
Tenslotte wordt gewerkt aan de toegankelijkheid van de RandstadRail-voertuigen. De spleet tussen het voertuig en de halte wordt verkleind, zodat reizigers met een rolstoel het voertuig makkelijker kunnen betreden en verlaten.
Borden met actuele vertrektijden ook in Den Haag
Op alle halten tussen de halte Grote Markt (in het centrum van Den Haag) en Zoetermeer zijn ze al te vinden: borden met actuele verwachte aankomsttijden. Vanaf het najaar van 2008 komt u ze ook tegen op alle overige RandstadRail-halten in Den Haag. De borden met dynamische reisinformatie worden daar geïntegreerd in de abri.
Vandalisme
Helaas komt het regelmatig voor dat er ruiten van halten en liftschachten sneuvelen. Dit probleem heeft onze aandacht. Met cameratoezicht en de inzet van beveiligers en controleurs, hopen we vaker daders van deze vernielingen, die altijd heel kostbaar zijn, te kunnen aanhouden en aansprakelijk te stellen voor de kosten. HTM probeert om na een dergelijk incident de ontstane rommel of glasscherven zo snel mogelijk te verwijderen. Ook legt HTM na een geval van schade direct contact met de leverancier die de zaak zo snel mogelijk moet herstellen.
Naast vernielingen, zijn ook liften helaas geliefde objecten bij vandalismeplegers. Ook hiervoor geldt dat HTM direct nadat de storing gemeld is, actie onderneemt. Een lift in storing wordt binnen een dag hersteld. Behalve als het om glasschade gaat. De levertijd van glasplaten is een paar weken.
Remweg
Als het geregend heeft, hebben onze voertuigen minder grip dan normaal. Daar kunnen we helaas niets aan doen. We vragen daar begrip voor, en we hopen uiteraard dat weggebruikers extra opletten bij een nat wegdek en gladheid.
Daarnaast is er verschil tussen de trams en de voertuigen van RandstadRail. RandstadRail-voertuigen zijn veel zwaarder dan trams. Een tram weegt 37 ton, en een RandstadRail-voertuig weegt 55 ton. Al dat gewicht wordt meegesleept, en moet dus tot stilstand worden gebracht als de bestuurder plotseling moet remmen.
In het buitengebied, dat is tussen Zoetermeer en Den Haag, mag het voertuig 80 km per uur rijden. En in de binnenstad mag 50 km per uur worden gereden. Je kunt je voorstellen dat remmen in het buitengebied met zulke snelheden langer duurt dan remmen in de binnenstad. Dus: Hoe zwaarder het voertuig en hoe hoger de snelheid, hoe langer de remweg.
RandstadRail-voertuigen hebben wel botsvriendelijke neuzen. De neus is gemaakt van kunststof, wat minder schade aanricht dan de metalen neuzen van een tram. Maar uiteraard proberen we hoe dan ook schade te voorkomen.