“Buskaartje 1 Euro”

Busbedrijf Connexxion wil een speciaal Zoetermeer-kaartje invoeren. Voor één euro zou dan binnen
Zoetermeer gereisd kunnen worden. Het is alleen geldig buiten de spitsen, door de weeks 09:00 –
16:00 en na 18:00. Wethouder van Verkeer Plantinga presenteerde het plan voor een eurokaartje
deze week tijdens de vergadering van de commissie stadswerken. Stadsgewest Haaglanden moet nog
goedkeuring geven.

Bron: ‘Eurobus voor Zoetermeer’ Haagse
Courant
13 februari 2002

Bericht toegevoegd op 24 februari 2002

Mening sitebeheerder

Vergelijkbare projecten in Gouda en Apeldoorn hebben zich succesvol bewezen. Uiteraard vraagt
een dergelijk plan wel subsidie. Complicerende factor is dat in Zoetermeer slechts de wijken
Noordhove, Rokkeveen en Oosterheem aangedaan worden door een stadsbus. De andere wijken zijn
aangewezen op de Stadslijn. Het zou dan ook gepast zijn als het eurokaartje ook in de Sprinter
geldig zou zijn.

Connexxion heeft ook al de eerste wijzigingen voor de busdienstregeling laten doorschemeren. Zo
zal Oosterheem voortaan aangedaan worden door de nieuwe lijn 76, een sneldienst. De bestaande
lijn 75 zal dan Palenstein, industriegebied Zoeterhage en de nieuwe PWA-schaatshal en zwembad
Het Keerpunt aandoen.

Aanvulling 14 september 2002

Het kaartje komt er, met ingang van 14 september. Het heeft de naam ‘Dalkaartje’ gekregen. Voor
een prijs van €1,00 mag één enkele reis worden gemaakt op één van de Stadsbussen, de lijnen
70 t/m 75. Overstappen en de terugreis kost dus nogmaals een Euro. In verband met grote drukte
is het kaartje door de weeks niet geldig voor 09:00. Dit is te vergelijken met de regeling voor
kortingskaarten van de Nederlandse Spoorwegen. De kaartjes zijn enkel bij de chauffeur te koop.

Het project blijft lopen tot minstens zomer 2003. Promotieteams zullen op zaterdag 14
september waardenbonnen uitdelen voor het Dalkaartje. Wethouder Edo Haan zal op die dag het
eerste Dalkaartje kopen.

De meerwaarde van het kaartje is trouwens relatief: het is slechts goedkoper dan een gewoon los
kaartje dat bij de chauffeur gekocht kan worden; de twee- en drie strippenkaarten. Deze zijn
wel ook geldig in de andere buslijnen. Bij de chauffeur stempelen met in de
voorverkoop gekochte 15- of 45-strippenkaarten blijft altijd goedkoper. Voor overstappers die
binnen het uur doorreizen (ivm tijdslimiet op de strippenkaart) wordt het Dalkaartje helemaal
onevenredig duur. Bovendien is het Dalkaartje niet geldig in de Sprinter, die toch het grootste
deel van het stedelijk vervoer voor zijn rekening neemt. De Sprinter komt immers niet in
Rokkeveen, Noordhove en Oosterheem, de stadsbus wel.

Bronnen: Streekblad vrijdag 12 september en Haagsche Courant dinsdag 10 september 2002

Aanvulling 20 oktober 2002

In Apeldoorn is sinds de invoering van een Eurokaartje (daar is het een retourtje) is het
aantal passagiers met maar liefst 38 procent gestegen. De stijging is deels ook te danken aan de
verdubbeling van de busfrequentie. Aanvankelijk zou de gemeente 2,7 miljoen euro moeten
meebetalen. Door de groei van het aantal passagiers liggen die kosten de helft lager. Volgens
de gemeente geeft 75 procent van de busreizigers aan nu minder met de auto naar de binnenstad
te reizen en vaker voor de alternatieven fiets en bus te kiezen.

Bron: Apeldoornse Courant 2 oktober 2002

Reactie achterlaten