Voor reiziger verandert niets

Voor de doorgewinterde forens in de Haagse regio zal het
misschien even wennen zijn. Vanaf volgend jaar instappen in een
verlaagde roodwitte bus die op aardgas rijdt.

Op de haltes in één oogopslag zien hoe lang er nog moet worden
gewacht. En als dat allemaal te lang duurt, kunnen in ernstige
gevallen de kosten voor het kaartje worden gedeclareerd.

Het zijn volgens de nieuwe vervoerder Veolia allemaal manieren om meer
reizigers de bus in te krijgen. De vervoerder, tot dusver vooral
actief in Zuid-Nederland en de Veluwe, is ambitieus. “In 2017 willen
we vijftig procent meer mensen in de bus hebben,” zei algemeen
directeur Ton Kienhorst maandag bij de presentatie. Hij wil vooral
mensen aan zich binden die op dit moment nog geen gebruik maken van
het openbaar vervoer in Haaglanden. “Daarbij hebben we vooral service
hoog in het vaandel. Bijvoorbeeld door 148 haltes in Westland te
voorzien van actuele reisinformatie.”

Verder wil Veolia een systeem lanceren waarmee de punctualiteit van de
bussen beter gevolgd kan worden en zo nodig kan worden bijgestuurd.
“Dit draagt bij aan betere punctualiteit van de dienstregeling,” aldus Kienhorst.

De nieuwe vervoerder wil een kantoor in de regio openen. Dat betekent
volgens Kienhorst ook dat er extra werkgelegenheid wordt gecreëerd.
“Maar ik wil daar nog geen aantallen aan hangen.”

Een woordvoerder van Veolia weet nog niet of de busremise aan de
Houtwijklaan blijft bestaan. Ze reageert hiermee op de onrust die is
ontstaan onder het huidige personeel van Connexxion. De chauffeurs
zullen worden overgenomen door de nieuwe vervoerder. In deze krant
zeiden ze gisteren te vrezen voor een nieuwe remise, ‘ver weg van de
oude’. Volgens de woordvoerder is dit allerminst zeker. “Over de
exacte invulling van onze werkzaamheden is nu nog niets duidelijk. Dat
zal de komende tijd worden onderzocht.”

Het stadsgewest Haaglanden houdt met het nieuwe contract met Veolia
geld over. Ook op het contract met de HTM voor het busvervoer in Den
Haag is volgens het stadsgewest winst gemaakt. Bestuurder Peter Smit
(VVD, Verkeer) wil het uitgespaarde geld, bijna 7 miljoen euro per
jaar, investeren in het openbaar vervoer in de regio. Concrete
voorbeelden wil hij niet noemen. “Je zou kunnen denken aan het opnieuw
invoeren van vervallen lijnen, investeringen in nieuw trammaterieel of
de chipknip.” Al eerder zegde hij een bedrag toe voor de tramlijnen
16 en 19.

Voor de reiziger verandert er met de komst van Veolia in eerste
instantie weinig. Om de overgang zo geruisloos mogelijk te laten
verlopen zal de nieuwe vervoerder tot minimaal 2010 de huidige
dienstregeling blijven rijden.

Reactie Connexxion

Na jarenlang het busvervoer in de Haagse regio te hebben verzorgd
staat Connexxion vanaf september 2009 langs de zijlijn. En daar zijn
ze bij de vervoerder niet blij mee.

“We zijn erg teleurgesteld dat we het niet zijn geworden,” reageert
een woordvoerder. “We hadden een kwalitatief goede offerte op tafel
gelegd, mede gebaseerd op onze jarenlange ervaring in de regio.
Natuurlijk houd je rekening met deze uitkomst, maar we zijn toch
onaangenaam verrast.”

De woordvoerder noemt het extra zuur dat juist de regio Haaglanden aan
de neus van Connexxion voorbij is gegaan. “Niet alleen uit
nostalgisch, maar ook uit zakelijk oogpunt. Het is natuurlijk een druk
gebied met veel reizigers.”

Toch overheerst deels ook gelatenheid. “Het is inherent aan het
systeem van marktwerking. Soms win je, soms verlies je. Het is een
systeem waar we zelf voorstander van zijn, dus moet je niet zeuren als
het eens tegenzit.”

Hij ontkent het met Veolia op een akkoordje te hebben gegooid over
verdeling van de busconcessies in Nederland. “Onzin. Er zijn geen
prijsafspraken gemaakt. Het is onmogelijk om onderling alle busregio’s
te verdelen. Wij hebben daar helemaal geen invloed op.”

Reactie achterlaten