Aanrijding bus-trein te Nootdorp

Zaterdagochtend 9 maart om circa 08:45 vond een aanrijding plaats tussen een trein en een bus
op een overweg bij Nootdorp. De lijnbus raakte zwaarbeschadigd; wonderbaarlijk genoeg vielen
er geen gewonden.

De Intercity van Zwolle (treinnummer 520, gereden door de Koploper 4209)(in het weekend begint
deze trein niet in Groningen) naar Den Haag Centraal (geplande aankomst 08:53) reed
waarschijnlijk op volle snelheid (130 km/h) toen de machinist op de overweg in de Veenweg een
bus zag staan. De overweg ligt net om de hoek na een onoverzichtelijke boog. Het betrof lijnbus
131 Den Haag Centraal – Nootdorp – Pijnacker van 08:34 uit Den Haag. Wat de 34-jarige machinst
uit Leiden niet wist, is dat de bus (nummer 1106, een gele O408) al leeg was. De bus was even
ervoor met pech aan de versnellingsbak vast komen te staan, precies midden op de overweg. Al
voor de automatische halve overwegbomen (AHOB) begonnen te rinkelen, handelde de 39-jarige
buschauffeur uit Zoetermeer snel maar juist: hij sommeerde de twee reizigers uit te stappen.
Hij probeerde de bus nog te starten, maar stapte zelf ook snel uit toen de overwegbomen zich
sloten.

De treinmachinist had inmiddels een noodremming ingezet. Tevens informeerde hij de reizigers en
conducteurs zich schrap te houden in verband met een botsing.

Maar goed, want niet veel later knalde de trein tegen de bus. De bus werd van de overweg
afgeduwd, veegde een spoorboom met bijhorende installatie de sloot in, vernielde de leuning van
de naastgelegen brug over een slootje, raakte een seinpaal (voor de richting Zoetermeer), en
kwam uiteindelijk zo’n 30 meter verderop tot stilstand. Aan de niet-deurzijde van de bus zit een
krater; de bus is gebogen, waardoor deze wat leek op een gelede bus in een bocht. Alle ruiten
zijn versplinterd, met uitzondering van de voor- en achterruit.

De machinist was ondertussen overstuur geraakt. Hij wist immers niet dat de bus al leeg was, en
vreesde voor slachtoffers. In paniek is hij door de trein naar achteren gerend. Naderhand is
de machinist door collega’s opgevangen.

Het treinverkeer werd uiteraard stilgelegd. Er reden bussen tussen Den Haag Centraal en
Zoetermeer. Reizigers werden geadviseerd gebruik te maken van de Zoetermeer Stadslijn, die erg
adequaat met gekoppelde stellen reed, ongewoon voor een normale zaterdag. Doorgaande reizigers
konden het beste omrijden via Rotterdam, Leiden of zelfs Schiphol (voor de richting Amersfoort
en verder).

Omstreek 11:20 reed de trein op eigen kracht terug richting Zoetermeer. Enkel de doorloopdeuren
aan de voorkant van de Koploper bleken licht gedeukt. Wel zal deze vernieuwd moeten worden,
omdat de sterkte van de constructie waarschijnlijk verloren is gegaan.

Een zware autokraan werd op de A12-afrit geplaatst, welke enige uren nodig had om op te bouwen,
alsvorens de bus van het spoor te slepen. De bus werd om 13:00 aan de achterkant iets opgetild,
waarna een lier op een sleepwagen de bus van het spoor trok. De bus belandde in het gras, waarna
de bus beter in de riemen kon gehangen worden. De bus werd op een dieplader gezet, welke op
14:40 onder politie-escorte in richting Zoetermeer vertrok. De bestemming was de politiewerkplaats
op het industrieterrein Zichtenburg in Den Haag, ook al toonde de bestemmingsaanduiding op de
voorkant van de bus nog altijd stug Pijnacker. De politie onderzoekt het wrak op mogelijke
strafbare technische gebreken. De schade wordt geschat op 200.000 euro.

Vanaf 16:30 mochten de eerste treinen weer over de overweg rijden, hetzij met beperkte
snelheid.

Reactie achterlaten