Informatieborden die ontbreken of veel te hoog hangen, winderige perrons en afbrokkelende traptreden. Randstadrail is nog niet af, blijkt uit een onderzoek van de Zoetermeerse afdeling van de reizigersorganisatie Rover. De HTM zegt verbetering toe.
Het gaat steeds beter met Randstadrail. Grote storingen die het complete sneltramverkeer lamleggen treden al een tijdje niet meer op, reizigers krijgen langzaamaan meer vertrouwen in het openbaar vervoersysteem. Begin oktober wordt, als alles goed gaat, de frequentie verhoogd in de spits. Dan rijden de sneltrams zo vaak, dat een dienstregeling eigenlijk niet meer nodig is.
Een mooi verhaal dat ook de nodige kanttekeningen kent. Een rondgang langs de haltes van Randstadrail laat zien dat er nogal wat gebreken zijn. Reizigersorganisatie Rover deed onderzoek en stuurde haar bevindingen en conclusies naar de HTM. Het gaat vaak om kleinere problemen zoals het ontbreken van een stuk handgreep op Delftsewallen. “Wat je mist bij haltes die hoog liggen, is reizigersinformatie op straatniveau,” zegt Maarten Batenburg van Rover. “Mensen gaan rennen van het ene naar het andere perron. De oplossing is simpel: hang ook beneden vertrekstaten op.”
Soms is de informatie op de haltes ronduit verwarrend. “Bij het station Voorweg, waar je boven en beneden kan instappen, vertrekt op drie punten de tram naar Centrum West en op twee punten naar Den Haag. Je kunt er meer logica in brengen door verwijzingen als ‘via’ of ‘richting’ toe te voegen.”
Het onderhoud kan beter, vindt Batenburg. “Het komt nog steeds voor dat haltes redelijk smerig zijn. We zien wel vooruitgang. De liften worden goed schoongehouden en functioneren ook beter dan voorheen.” De afbrokkelende traptreden op de haltes De Leyens en Leidsewallen zijn gerepareerd. De trappen, in het Sprinter-tijdperk nog overdekt, blijken niet bestand tegen de buitenlucht. Een definitieve oplossing staat op stapel. Volgens de Zoetermeerse vervoerswethouder Pieter Smit worden ze, zo mogelijk nog voor de winter, vervangen.
Ook de nieuwe haltes in Oosterheem zijn voor verbetering vatbaar. Batenburg: “Hier zijn eindelijk prullenbakken opgehangen. Ze ontbraken tot voor kort, waardoor het zo’n rotzooi was. Helaas waait het nogal op de haltes, ook in de rest van Zoetermeer. De windbeschutting moet worden doorgetrokken tot de vloer en in Oosterheem tot over het hele perron.”
Alles bij elkaar is Rover niet ontevreden over de toestand van Randstadrail. “Het wint met verve van de Sprinter. De NS had misschien niet zoveel storingen, maar liet de boel wel erg versloffen op het einde. En de criminaliteit was een probleem. Doordat er nu security aan boord is, reizen er meer mensen dan ooit tevoren. Dat kost klauwen met geld, maar er is alles aan gelegen om de bewaking te behouden.”
Nieuwe leesbare vertrekstaten op ooghoogte
Vervoerder HTM zegt verbeteringen toe, op een aantal punten is al een slag gemaakt. Zo wordt er beter schoongemaakt en is er door de leveranciers van de liften een monteur gestationeerd in Zoetermeer. Die kan snel ter plekke zijn om storingen te verhelpen. Deze monteur zou volgens de HTM ook bereid zijn om ’s avonds aan de slag te gaan.
Over een aantal zaken gaat de HTM niet, maar die liggen bij het stadsgewest Haaglanden, de officiƫle projectorganisatie van RandstadRail. Zoals de windbeschutting op de perrons, die volgens reizigersorganisatie Rover zou moeten worden doorgetrokken.
Ook het ongemak van de gladde perrons en de zitbankjes is aan Haaglanden doorgespeeld. De zitplaatsen zijn van massief metaal en dat maakt ze bij koud weer nogal aantrekkelijk om op te zitten, kaartte Rover bij de HTM aan.
Het goede nieuws is dat de borden met de reizigersinformatie worden vervangen door nieuwe, grotere borden die bovendien lager komen te hangen. Daarmee komt een einde aan de bizarre situatie dat veel reizigers op hun tenen moeten staat om te zien hoe laat de sneltram vertrekt.