Blijde gezichten deze maandagmorgen op halte Leidschenveen. Wethouders uit Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer, HTM-bestuurders, mensen van Rover. Allemaal zijn ze bijeen om de eerste verjaardag van Randstadrail te vieren. De kersverse stadstroubadour Timo de la Mar zingt een liedje over de jarige sneltram.
Op het moment dat verantwoordelijkbestuurder Peter Smit (VVD, vervoer) zijn toespraak begint, komt op het andere spoor met veel gepiep een Randstadrail-voertuig abrupt tot stilstand. Het zal toch niet gebeuren dat juist op deze feestelijke dag een sneltram met pech stil komt te staan? HTM-bestuurder Piet Jansen neemt snel een kijkje en stelt de aanwezigen gerust. “Het is een leerling-bestuurder die iets te scherp remde.” Als de gemoederen zijn gesust, houdt Smit een lofzang op de jarige sneltram. “Reizigers waarderen Randstadrail met gemiddeld een zeven. Dat is een mooi cijfer. Nu de sneltrams eens in de 2,5 minuut langsrijden, verwachten we nog meer mensen te trekken. In 2010 moet Randstadrail 110.000 reizigers per dag vervoeren.”
Op dit moment stappen 75.000 mensen per dag in. Daarmee blijft Randstadrail achter bij de verwachte 77.000 reizigers per dag. Smit spreekt ook de hoop uit dat de nieuwe voertuigen van de Erasmuslijn én het doortrekken van de Oosterheemlijn in Zoetermeer tot meer reizigers zullen leiden. “Maar dat laatste is natuurlijk een proces van de langere termijn.” Daarna stappen Smit en de overige bestuurders de sneltram in en drukken ze de verbouwereerde passagiers een ov-fietsabonnement in de hand. Het is tenslotte feest.