De bussen van Connexxion verdwijnen vanaf zondag op de lijnen tussen Zoetermeer, Lansingerland en Rotterdam. Maar reizigers hoeven zich geen zorgen te maken, want de lijnen 170, 171, 172, 173, 174, 176 en 204 worden door busmaatschappij Qbuzz overgenomen. Ook grijze bussen, maar toch anders.
“We zijn een echte Nederlandse busmaatschappij, in tegenstelling tot Arriva, Veolia en Connexxion. Die zijn in buitenlandse handen,” vertelt Gijs van Laviere, directeur van Qbuzz in de regio Rotterdam. Vanuit zijn kantoor in Zevenhuizen regelt hij de laatste zaken voordat de bussen zondag de wegen rond Rotterdam zullen bevolken. Want de bussen gaan niet alleen in Zoetermeer en Lansingerland rijden, maar ook in Maassluis, Krimpen aan den IJssel, Ridderkerk en Barendrecht.
De busmaatschappij, die vanaf zondag ook actief is in ZuidOost-Friesland, is voor 51 procent in handen van de directie en voor 49 procent van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Qbuzz werd opgericht door Rob van Holten, voormalige topman van Connexxion, en Leon Struijk. Van hen mag verwacht worden dat ze weten wat er voor een busmaatschappij nodig is.
En wat er beter kan. “We hebben het gevoel dat we binnen het openbaar vervoer een kwaliteitsslag kunnen maken. We doen het anders dan de huidige vervoerders.” Daarmee doelt hij bijvoorbeeld op de kleinschaligheid van het bedrijf. “Per regio is er een directeur en direct daaronder staan al de chauffeurs.”
En die zijn volgens Van Laviere erg belangrijk. “Ook chauffeurs moeten het naar hun zin hebben. We verwachten van hen een grote betrokkenheid. Zo kunnen ze als ze dat willen soms ook plaatsnemen bij de klantenservice. Als er iets misgaat, kunnen zij beter het gedrag van hun collega’s verantwoorden.” De chauffeurs kennen namelijk de situatie.
Qbuzz zet hoog in op klantvriendelijkheid. “Een bus mag daarom nooit te vroeg vertrekken. Gebeurt dat toch, dan kan de klant een tegemoetkoming verwachten.” Als de klacht terecht is, krijgt de klant een buskaart ter compensatie.
“We volgen de bussen met gps, via de verkeersleiding weten we waar de bus zich hoe laat bevindt. Zo kunnen we natrekken of klanten ons niet proberen te flessen.” Van Laviere beweert dat Qbuzz hierin als busmaatschappij uniek is. “De huidige vervoerders hebben niet zo’n compensatieregeling. Alleen de NS heeft zoiets.”
In de bus kan de reiziger de actuele informatie over de haltes en de tijden zien. “We willen ook de tijden van de NS weergeven, dus hoe laat vertrekt een bepaalde intercity?”
Maar de service moet nog verder gaan. “Pas als de laatste metro of trein is gearriveerd, vertrekt de bus. De verkeersleiding zal aan de buschauffeur doorgeven of hij nog even moet blijven staan.”
Forenzen hoeven ook niet te vrezen dat ze vanaf volgende week op hele andere tijden bij de halte moeten zijn. “De dienstregeling blijft in grote lijnen hetzelfde. De klant zal merken dat er een andere bus stopt, maar het busnummer en de route blijven hetzelfde.”
Ook een deel van de buschauffeurs blijft hetzelfde. “Ze komen over van Connexxion. Sommigen hebben zelfs geruild om bij ons te werken, omdat het bij Qbuzz meer is dan alleen busrijden.”
De chauffeurs krijgen de beschikking over gloednieuwe bussen. “Ze zijn door MAN gebouwd in Turkije en voorzien van de meest milieuvriendelijke dieselmotor van dit moment.” Ook hebben ze een lage vloer, zodat ze voor rolstoelen toegankelijk zijn. “Op de zijkant van de bus zit een knop waarmee een rolstoelgebruiker kan aangeven dat hij of zij wil instappen. Dan wordt een plank uitgeklapt door de chauffeur om de rolstoel naar binnen te laten. Want bij ons moet een chauffeur ook behulpzaam zijn.”
De lijnen
De dienstregeling blijft in grote lijnen hetzelfde. Slechts enkele details veranderen vanaf 14 december. “In de kerstvakantie blijft bus 173 bijvoorbeeld gewoon vier keer per uur rijden in de spits,” licht Van Laviere toe. “Ook tijdens vakanties moeten forenzen namelijk naar hun werk.”
“Bus 204 gaat in de ochtend en de middag dezelfde route rijden. Nu is dat niet zo en dat is soms lastig voor klanten. Waar ze ’s ochtends uitstappen, kunnen ze ’s avonds niet instappen. Dat kan binnenkort wel.”
De doorkoppeling tussen lijn 170 (Rotterdam – Zoetermeer) en lijn 32 (Zoetermeer – Katwijk) verdwijnt. “Vroeger konden de klanten blijven zitten, maar nu moeten ze overstappen van de ene naar de andere maatschappij. We hebben de tijden van bus 170 aangepast zodat overstappen makkelijker wordt.”
Voorlopig blijven de busnummers hetzelfde. Maar daar komt waarschijnlijk verandering in als het busstation bij Berkel opengaat. “Dat gebeurt als RandstadRail ondergronds naar Rotterdam Centraal gaat rijden. Mensen hoeven dan minder over te stappen. Dan gaan we lokaal meer forenzen vervoeren naar deze RandstadRailhalte.
Nieuwe Qbuzz belooft veel
Zeven procent meer ritten. Een perfecte aansluiting op de belangrijkste treinen, trams en metro’s. Elektronische borden in de bussen die daarover informeren. Een zitplekgarantie als Qbuzzen op de
snelweg rijden. En geld terugkrijgen omdat de bus te vroeg is vertrokken en er niets resteert dan wachten op de volgende.
Dat alles belooft Qbuzz, de nieuwe busvervoerder in de regio. Vanaf zondag gaat Qbuzz de weg op rond Rotterdam.
De komst van Qbuzz betekent het einde van Connexxion in de regio. Voor een periode van drie jaar heeft de nieuwlichter het alleen-recht verworven. Tachtig miljoen is voor de concessie neergeteld. Qbuzzen gaan rijden tussen onder meer Rotterdam, Zoetermeer, Krimpen aan den IJssel, Maassluis, Barendrecht en Ridderkerk.
De nieuwe vervoerder gaat de weg op met 90 gloednieuwe bussen en 270 chauffeurs. Qbuzz zal van meet af aan winstgevend zijn, zegt regio-directeur Gijs van Laviere.
Al komen er nieuwe bussen en nieuwe chauffeurs-outfits, veel blijft ook hetzelfde. De huidige zone-indeling blijft onaangetast. Reizen wordt niet duurder, strippenkaarten en abonnementen blijven gewoon geldig.
Qbuzz houdt voor de komende week nog wel rekening met kinderziektes. Van Laviere: “Alles is nieuw. De bussen, de mensen. Ze komen vrijwel allemaal uit het openbaar vervoer, maar zondag is wel de eerste dag. Het kan zijn dat er missers zijn gemaakt in de dienstregeling. Er rijden 700 ritten op een dag. Het kan best zijn dat er een of twee tussen schieten. Daar komen we dan achter.”
‘Forenzen hoeven ook niet te vrezen dat ze vanaf volgende week op hele andere tijden bij de halte moeten zijn. “De dienstregeling blijft in grote lijnen hetzelfde. De klant zal merken dat er een andere bus stopt, maar het busnummer en de route blijven hetzelfde.”‘
Dit gaat niet op voor lijn 204. De eerste bus van Zoetermeer Oost naar R’dam gaat om 06.43 rijden i.p.v. 06:58, de volgende gaat pas een half uur later.
De bussen vertrekken terug van Rotterdam naar Zoetermeer allemaal 12 minuten eerder en rijden in de middag niet meer de route via blijdorp en Doenkade, maar dezelfde route als ’s ochtends (wegens komend onderhoud aan de Doenkade zegt men).
Bij nadere bestudering blijkt van lijn 204 Rotterdam richting Zoetermeer de vertrektijd niet alleen 12 minuten te zijn vervroegd, maar de reistijd tot Zoetermeer Oost(in ieder geval bij vertrek om 16:42) ook nog eens 11 minuten langer te zijn geworden volgens dienstregeling.
De stopbus is op dezelfde route nu slechts 8 langzamer en zeker in de avondspits een beter alternatief, omdat de route van lijn 170 minder filegevoelig is.
ik moet op vrijdag 27 feb. naar bydorplaan
zoetermeer van berlagedreef barendrecht wij
gaan altyd naar het cs rotterdam en dan overstappen met bus 170 naar de bydorplaan
waar moet ik dan overstappen ik hoop op antwoord want ik weet het niet meer
bij voorbaat dank
bert boog.
reactie op een rit zoetermeer -rotterdam
en terug bus 170, zou u de mobilofoon zo kunnen instellen, zodat het onderling praten niet meer kan,het loopt de spuigaten uit wat een taal, iedereen kon mee luisteren, dit is niet klant vriendelijk
onderweg van Rotterdam CS naar Bleiswijk was ik bij het overstappen van de 170 naar de 173 aan de Oostmeer halte mijn jas vergeten. Dank zij de voortreffelijke medewerking van diverse Qbuzz chauffeurs werd mijn jas snel teruggevonden en zeker gesteld. Mijn oprechte dank dames en heren chauuffeurs van Qbuzz, u was zeer klantvriendelijk.
aller eerst wil ik even zeggen dat het kut bussen zijn.. ze rijden niet altijd via de dienstregeling, Soms rijden ze zo je neus voorbij terwijl het nog niet eens tijd is !! Of ze komen te laat !! sta je een half uur extra te wachten …. En vandaag sta ik te wachten op bus 174 Richting Centrum West. Sta bij de meidoornlaan te wachten en de bus komt er aan iedereen staat op ( stuk of 10 man ) En hij rijd gewoon door zonder te stoppen en bij de volgende halte staat niemand en daar stopt die wel :S …. nou ik vind het maar KUT openbaarvervoer !! en dan probeer je een nummer te bellen om het te zeggen !! en is dat nummer niet ingebruik :S
kruipen naar huis is nog sneller dan het OV
Niet na te gaan de dienstregeling van Qbuzz Zoetermeer naar Krimpen a d IJssel en stops onderweg. En, gaan zij ook op zondag? Graag weer een dienstregeling van de hele week ergens en stops. Dat geldt ook voor de andere maatschappijen. Ik erger mij al een tijd er aan. Ik heb geen rijbewijs en woon (nog) in Zoetermeer.
Alvast dank voor uw reactie en uitwerking.
Met vr.gr. Joan Romijn.