Het regent klachten van inwoners van Lansingerland over het geluid van de testritten op het tracé van de hogesnelheidslijn (HSL). Omwonenden spreken van ‘lawaai dat erger is dan dat van een laag overvliegend vliegtuig’. Ze dringen aan op extra maatregelen om het geluid te beperken. Binnen de lokale politiek wordt hier al volop over nagedacht.
De klachten komen vooral uit de dorpskernen Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en het buurtschap Kruisweg, ten oosten van de Zoetermeerse wijk Oosterheem. Uit Oosterheem is bij Prorail één klacht over de HSL binnengekomen.
Prorail en NS zijn geschrokken van de hoeveelheid klachten over de testritten, waarvan er sinds september dagelijks zo’n 20 worden uitgevoerd. Volgens een woordvoerster van Prorail worden de klachten verzameld en in kaart gebracht. “Op de HSL zijn geluidsschermen en raildempers geplaatst om het geluid te verminderen. Momenteel blijven we met de geluidsproductie binnen de gestelde wettelijke normen. Een jaar nadat de lijn commercieel in gebruik is genomen zal de geluidsproductie door Verkeer en Waterstaat worden geëvalueerd en kunnen eventueel aanvullende maatregelen worden getroffen.” NS Hispeed, het vervoersbedrijf, stelt dat de commerciële ritten in elk geval niet voor 1 maart 2009 beginnen.
Edith Bal van de VVD Lansingerland wil de evaluatie niet afwachten. “Er komen echt gigantisch veel klachten binnen. De ritten gaan dagelijks door tot zeker 23:30 uur.” Haar partij bepleit de aanleg van een groenzone met snelgroeiende bomen langs de HSL: “Uit TNO-onderzoek is gebleken dat bomen veel geluid kunnen tegenhouden. Ze verfraaien ook het zicht op de HSL en helpen tegen het opwaaiende stof.” Rijkswaterstaat zou, als opdrachtgever voor de HSL, de kosten moeten betalen. Vanuit het college van B & W is wel al opgemerkt dat de bomen niet te dicht langs het spoor mogen staan, vooral gelet op het risico van bladval op de rails.
Bij de testritten, tussen Amsterdam en Rotterdam oftewel het noordelijke deel van de HSL-Zuid, rijden de treinen maximaal 160 km per uur. Er wordt gebruik gemaakt van Traxx-locomotieven met intercityrijtuigen. Deze worden te zijner tijd vervangen door hogesnelheidstreinen, die 250 km per uur gaan rijden.
Volgens Hispeed wordt het geluid dan wel harder, maar is het ook sneller voorbij.
Bewoners willen meer geluidsschermen
Over de verdiept gelegen, gloednieuwe spoorbaan van de hogesnelheidslijn (HSL) door Lansingerland passeert met flinke snelheid een trein.
We staan er ruim 100 meter vandaan, bij het Wagenaarplein in de dorpskern Berkel en Rodenrijs. Het geluid kan onmogelijk oorverdovend worden genoemd. Toch ervaren de mensen die aan dat pleintje wonen dat anders. “Ik vind het hinderlijk,” zegt de heer Nuvemann. “Aan onze kant zijn geen geluidsschermen geplaatst. Aan de andere kant, waar Bergschenhoek ligt, zijn wél geluidsschermen. Het geluid weerkaatst daartegen deze kant op. We vrezen dat het straks met die echte snelle treinen nog erger wordt. Bovendien is het niet uitgesloten dat het spoor ook door goederentransporten gebruikt gaat worden. Erg vervelend, vóór de HSL hadden we hier nergens last van.”
Een bewoonster van het Berliozplein: “Het is vreselijk. Vooral ’s avonds laat is het nog erger dan een vliegtuig dat laag overvliegt. Mensen die hier langer wonen dan 10 jaar krijgen schadevergoeding, maar wij wonen hier pas 2 jaar.” Ook zij begrijpt niet waarom er aan de Berkelse kant geen geluidsscherm is. “Verderop, richting Zoetermeer, is een fietspad. Daar is aan deze kant wel zo’n scherm, terwijl daar niemand woont.”
Tussen Zoetermeer Oost en het gehucht Kruisweg gaat de HSL over een kilometers lang viaduct. De Zoetermeerse kant daarvan heeft wel een geluidsscherm, maar de Kruiswegse kant niet. Cheryta Buijs van de Belangenvereniging Kruisweg: “We zouden ook graag aan deze kant zo’n scherm hebben. Ik hoor hier veel klachten. Iemand die er dichtbij woont zei: ‘Het lijkt af en toe of de trein dwars door m’n slaapkamer gaat’. Met alleen bomen tegen het geluid red je het niet.” Buijs stelt dat er in Kruisweg, waar volgens haar circa 80 gezinnen wonen, sprake is van een cumulatie van geluid. ,,We hebben de A12 al, de N209 wordt met een nieuwe aansluiting op de A12 drukker en we hebben hier in Kruisweg een puinkraker. Ik denk wel eens: waar eindigt het?’ Als de economie dit wil, waarom laat men de burgers dan zo in de kou staan?”
Prorail betreurt het dat veel bewoners hinder van de HSL hebben, vooral ook omdat die mensen voorheen geen treingeluiden hoorden. Een woordvoerster plaatst ook een kanttekening: “Ik wil het niet bagatelliseren, maar je moet aan ‘nieuwe geluiden’ vaak ook wennen. Je mag echt aannemen dat alles goed is doorberekend en dat aan de normen wordt voldaan. We stellen alles in het werk om de bewoners voorlopig goed te blijven informeren over de voortgang van de HSL- Zuid en de testritten.”
Hier in de gemeente Kaag en Braassem is het niet anders.
Het geluid is oorverdovend en inderdaad veel erger dan een overvliegend vliegtuig. Ondangs we in de vliegroute zitten van de kaagbaan, is een vliegtuig minder erg dan deze HSL op zo’n 3 kilometer afstand.
Een gesprek is niet meer te voeren buiten.
Het wordt tijd dat de politiek ingrijpt.
We hebben het over het groene hart, geen beest blijft er op deze manier nog over.