Een groep inwoners van de Vinex-wijk Leidschenveen heeft dinsdagmorgen 16 april samen met
Milieudefensie een kopie van een NS station gebouwd in het nieuwe stadsdeel van Den Haag. Dit
uit protest tegen het al jaren uitblijven van een echt NS-station.
Volgens Milieudefensie ziet het er naar uit dat Leidschenveen pas over vier jaar een echt NS
station krijgt. Er stoppen vooralsnog geen treinen op het houten nepstation langs de lijn Den
Haag CS – Zoetermeer, dat voorzien is van perrons, vertrektijdenbord, kaartjesautomaten,
bankjes, een loket en een groot stationsbord met de naam van het tijdelijke station.
Het ontbreken van een echt station in Leidschenveen (op termijn 8000 inwoners) is volgens
Milieudefensie exemplarisch voor Vinex-wijken in het hele land. In dergelijke wijken komt vaak
pas na jaren een NS-station.
“Veel inwoners die de trein wel zouden willen gebruiken, hebben dan al voor de auto gekozen”,
aldus een woordvoerster van Milieudefensie.
Letterlijk bericht van nu.nl 16 april 2002
Leidschenveen heeft in 2004 een station
De Vinexwijk Leidschenveen heeft eind 2004 een NS-station. Leidschenveen heeft daarmee op korte
termijn al een verbinding met Den Haag, Zoetermeer en, in een latere fase, Rotterdam. Dat stelt
Jacqueline Roos, woordvoerder van het stadsgewest Haaglanden dat opdrachtgever is van
RandstadRail. Roos zegt verrast te zijn over de actie die milieuverenigingen en bewoners
gisteren in touw hebben gezet. Uit protest tegen het uitblijven van een spoorverbinding hebben
de actievoerders een tijdelijk nepstation gebouwd. Zij vrezen dat het gewenste station in de
Vinexwijk er op zijn vroegst in 2006, maar mogelijk zelfs nog later, komt. De oplevering van
het station staat echter gewoon voor 2004 gepland, verzekert Roos. De voorbereidingsfase voor
RandstadRail zou dit jaar nog afgerond worden. In 2003 gaat de eerste schep de grond in. Eind
2004 moet het station op Leidschenveen gereed zijn. Roos: “Alles verloopt volgens plan. Het
ontwerp van het station is klaar, de financiering is rond en we hebben gesprekken gevoerd met
gemeenten en NS. Wij hebben geen enkele reden om aan te nemen dat de bouw van het station
vertraging oploopt”.
De bewoners van Leidschenveen kunnen vanaf station Leidschenveen in eerste instantie alleen
naar Den Haag en Zoetermeer. De aansluiting met de Hofpleinlijn naar Rotterdam volgt later.
“Als de Hofpleinlijn is aangesloten, hebben we in Leidschenveen een hoogwaardig station”, stelt
Roos. “Er zal om de paar minuten een trein stoppen. Echt metrokwaliteit”. Het station in
Leidschenveen komt in het midden van Leidschenveen te liggen en kost ongeveer vier miljoen
euro. Roos erkent dat het station er al veel eerder had moet liggen. “Wij willen wel, maar het
is ontzettend moeilijk de gelden van het ministerie te krijgen. Neem tramlijn 19, die ook door
Leidschenveen moet komen. Het ministerie heeft die gelden pas over een paar jaar ingepland.
Portefeuillehouder Bruno Bruins van het stadsgewest Haaglanden heeft keer op keer aangekaart
dat naar voren te schuiven. Dat lukt niet. Het lijkt wel alsof die gelden in beton zijn
vastgegoten”.
Letterlijk bericht uit Haagse Courant
18 april 2002
Eigen inbreng
De tijdelijke nephalte lag bij Nootdorp Aansluiting, de splitsing van van de Zoetermeer
Stadslijn en de Hofpleinlijn. Dit is nagenoeg ook de plaats van het definitieve station.
Beide berichten toegevoegd op 23 april 2002
Aanvulling 29 april 2002: Naar aanleiding van bericht in de Haagsche Courant van 25
april.
Gemeente Den Haag presenteerde woensdag 24 april het ontwerp voor het RandstadRailstation
Leidschenveen. Het station komt -zoals hierboven ook al staat- iets ten noorden van de Veenweg.
Een autoweg, tramlijn 19 Delft –
Leidschendam en een fietspad zullen onder het station doorlopen. Het station wordt voorzien
van een opvallende gebogen overkapping, die doet denken aan een kruising tussen die van Voorburg
en die van Breda. Een eilandperron zorgt er voor dat overstappen tussen Zoetermeer en Rotterdam
gemakkelijk zal verlopen.
Opvallend is dat de halte in 2004 ‘gebruiksklaar’ moet zijn, maar eind 2005, eind 2006 de
eerste RandstadRail-stellen er zullen stoppen. Wellicht zal de Sprinter er dus ook nog gaan
halteren.
Aanvulling 22 juli 2002
In de Vinexwijk Leidschenveen wordt nog dit jaar een begin gemaakt met een betere ontsluiting
van de wijk. Het stadsgewest Haaglanden, de gemeente Den Haag en het Ontwikkelingsbedrijf
Leidschenveen trekken bijna 29 miljoen euro uit voor een tunnelbak onder het spoor van de
Hofpleinlijn.
Deze tunnelbak wordt verreweg het belangrijkste verkeersknooppunt van Leidschenveen. In de bak
komt een verbindingsweg tussen Leidschenveen en Ypenburg, een wandel- en fietspad en tramlijn
19. Deze nieuwe tram gaat tussen Leidschendam, Leidschenveen, Ypenburg en Delft rijden. De
tunnelbak wordt de hoofdader tussen het door de Hofpleinlijn in tweeën gedeelde Leidschenveen.
Het noordelijk deel van Leidschenveen is al bebouwd, het zuidelijk deel wordt na de zomer
bouwrijp gemaakt.
Bovenop de tunnelbak komt het langverwachte station aan de Hofpleinlijn. Deze lijn wordt vanaf
2006 een onderdeel van RandstadRail, waarbij lightrailvoertuigen tussen Den Haag, Rotterdam en
Zoetermeer rijden. Met dit station krijgt Leidschenveen een hoogwaardige ontsluiting, waarbij
om de paar minuten een sneltram vertrekt.
Met de bouw van het station kan pas een start worden gemaakt als de tunnelbak helemaal klaar is.
De onderdoorgang is echter pas klaar in het eerste kwartaal van 2005. De komst van het station
valt daarmee minstens een half jaar later uit dan gepland.
Het station ligt precies in het midden van de Vinexwijk, in het gebied waar een groot
winkelcentrum en een kantorencomplex is gepland. Het stadsgewest Haaglanden sluit over de bouw
van de tunnelbak nog deze maand contracten af met de gemeente Den Haag, het
Ontwikkelingsbedrijf Leidschenveen en RailInfrabeheer.
Als de bestuurders van de gemeente Den Haag en het stadsgewest Haaglanden deze maand hun fiat
geven, wordt de stationsonderdoorgang aan het eind van het jaar gegraven. De kosten worden
geraamd op bijna 29 miljoen euro, waarvan het stadsgewest Haaglanden en het
ontwikkelingsbedrijf Leidschenveen ieder de helft betalen.
Letterlijk bericht Haagsche Courant
editie Zoetermeer donderdag 13 juni (wel met verbeteringen).