Een grijze zaterdagmiddag. Maar voor verkeers-wethouder Pieter Smit en de vele gebruikers van het openbaar vervoer schijnt de zon. Immers op deze dag wordt het laatste stukje RandstadRail in gebruik genomen. Een feit waar meer dan een jaar op is gewacht. Dus is er een muziekkorps, ballonnen en mag iedereen op deze zaterdag gratis met de lightrail.
Pieter Smit knoopt glunderend een RandstadRail sjaal om zijn hals. “Ik ben ongelooflijk blij. Hier hebben we heel lang op gewacht”, zegt hij. “We hebben hier een uniek stukje openbaar vervoer. Natuurlijk heb je snelle metroverbindingen in Parijs en Londen maar zo’n snelle verbinding tussen twee steden dat heb je nergens in Europa”. De afgelopen tijd werd Smit flink op de huid gezeten door de diverse raadsfracties. Smit heeft hier geen moeite voor. “Het is goed dat we met z’n allen zo scherp zijn geweest”.
Een van de mensen die op deze zaterdagmiddag een gratis ritje met de RandstadRail maakt is Glory Nieuwlaat. De problemen uit het verleden maken haar niet wantrouwend. “Ik heb er vertrouwen in en zal om naar mijn werk te gaan vaak gebruik maken van RandstadRail.” Ook de heer Voorbij uit Den Haag rijdt met plezier naar Zoetermeer. “Ik ben tachtig maar vind het leuk om in Zoetermeer boodschappen te doen. Met RandstadRail kan dat nu”.
Kritiek
De blijdschap die er heerst bij de bestuurders en een groot deel van de passagiers kan niet worden gedeeld door mevrouw Schets. Zij woont in de Leyens en werkt in Utrecht en is gewend om vroeg naar haar werk te gaan. Maar dat is met de nieuwe dienstregeling van RandstadRail een probleem. “De eerste RandstadRail die van de Leyens naar de Driemanspolder gaat, vertrekt om 7:10 uur”, vertelt mevrouw Schets. “In de oude situatie ging er om twee minuten voor zes een sprinter naar Driemanspolder en konden we, een groep van 300/400 man die allemaal in Utrecht werken, om half zeven de trein naar Utrecht nemen. Dit kan nu niet meer waardoor ik 1,5 uur later op mijn werk ben”, vertelt mevrouw Schets. “Je kan wel vroeg naar Den Haag maar niet naar Driemanspolder. Maar het is toch te gek dat ik eerst naar Den Haag moet reizen om daar een vroege trein te kunnen pakken”.
Tot nu
In juni 2006 wer de laatste Sprinter uitgezwaaid. De sprinter had sinds 1977 Zoetermeer met Den Haag verbonden. De bedoeling was dat na de zomer RandstadRail zou gaan rijden maar door een flinke vertraging werd dit oktober 2006. Kort na de ingebruikname ontspoorde er tot twee keer toe RandstadRailvoertuigen in Den Haag. Hierdoor werd het hele systeem door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat stilgelegd. Pas in februari gingen de eerste RandstadRailvoertuigen in Den Haag weer rijden. In Zoetermeer moesten de reizigers tot 8 oktober wachten voor lijn 4 op Oosterheem ging rijden, vorige week werd een deel van de ‘krakeling’ in gebruik genomen.
Route
RandstadRail rijdt met twee lijnen door Zoetermeer. Lijn 3 gaat over de bekende Zoetermeerse Krakeling en doet vrijwel alle wijken aan. Lijn vier doet Oosterheem aan. Meer informatie over de route, tijden en kosten is te vinden op www.htm.net.