Ingezonden brief Nieuwsblad Zoetermeer over Bleizo

Zoetermeer en Lansingerland zijn opgelucht. Beide gemeenten gaan een station Bleizo voorbereiden. De foto toont gelukkige bestuurders. Mooi, beide gemeenten kunnen weer euro’s verdienen aan de ontwikkeling van een stuk grond aan de zuidkant van snel- en spoorweg.

Afgezien van de winst op de grondhandel zie ik het nut voor Zoetermeer niet zo erg. Duidelijk is dat twee groepen burgers baat hebben bij een station: de inwoners van Oosterheem uit Oosterheem en de medewerkers van de bedrijven die zich op de toekomstige bedrijventerreinen gaan vestigen.
Afhankelijk van de aansluitende busverbinding kan ook de Bleiswijker blij zijn. Die groepen kunnen op Bleizo de stopper nemen naar Den Haag of Gouda. Als NS daar tenminste wil stoppen. Voor andere Zoetermeerders is het station ongunstig. Alleen als er een directe buslijn komt richting Zoetermeer (Centrum-West?) en naar Rokkeveen Oost en West, dan kan het wat worden. De ZoRo-bus? Die passeert Rokkeveen dan helemaal, terwijl die in vorige plannen nog langs de rand reed. Een probleem? Ja, want de huidige bus 170 vervalt vermoedelijk als de ZoRo gaat rijden.

Overigens, het blijft jammer dat de gemeente de kant van Den Haag koos in de discussie over de hogesnelheidslijn. Als Zoetermeer begin jaren negentig had meegewerkt met de bouw van het huidige tracé, onder voorwaarde dat we een halte voor de sneltrein Schiphol – Breda zouden krijgen, waren we beter uit geweest. Dat had ook voor het bedrijfsleven op het veilingterrein van Bleiswijk, op de bedrijventerreinen Lansinghage en Prisma goed geweest. In 10 minuten op Schiphol, in 6 minuten in Rotterdam. Alle bedenksels van nu schieten niet op.

Bleizo – Schiphol wordt met geluk 55 minuten, Bleizo – Rotterdam een half uur (met een niet-comfortabele overstap op Gouda). Maar Haaglanden wilde een station in Den Haag en Zoetermeer volgde dat standpunt. Het kabinet besloot echter anders. Nu moet er dan toch iets komen. Het zal vast een mooi station worden. Transparant, met veel glas, sociaal veilig door veel licht en camera’s. RandstadRail alsnog aansluiten op de HSL lijkt mij een beter plan. Dan wordt dat hét knooppunt van de regio en kunnen de bestuurders nog een keer blij op de foto. Wat later misschien zelfs nog een keer: als op dat topstation tegelijkertijd de sneltrein naar Schiphol en de teruggekeerde Intercity naar Utrecht stoppen.

Rubriek ‘Lezers Schrijven’, brief door Ed Coenen, Zoetermeer

Reactie achterlaten