Randstadrail is een uitkomst voor de reiziger, áls-ie rijdt

Vertragingen, overvolle sneltrams en ritten die zomaar uitvallen. Randstadrail is sinds oktober weer operationeel. Een prachtig vervoermiddel, vindt Maarten Batenburg van reizigersorganisatie Rover. Tenminste, als het rijdt. “Maar helaas,” verzucht Batenburg. “er gaat geen dag voorbij zonder ellende, hoor ik reizigers klagen. Komt er geen sneltram, komen er ineens drie tegelijk. Of deugt de informatie op de borden niet. Je wil duidelijk kunnen lezen wat er aan de hand is en wanneer de sneltram wel gaat rijden. Zo frustrerend. Hoe kan dit? Er is maanden getest.”

Batenburg baalt er van, want –geloof het of niet– de Zoetermeerder is fan van Randstadrail. “De oude Sprinter tussen Den Haag en Zoetermeer was een rammelende kist. Als ik de nieuwe sneltram zie rijden, ben ik er best trots op. Een wit ding dat rondzoemt door de stad. Het comfort is redelijk en de tram brengt je in één keer naar het centrum van Den Haag.”

Het is moeilijk om lyrisch te worden over Randstadrail, als je kijkt naar wat er allemaal is misgegaan in de afgelopen anderhalf jaar. De techniek liet het afweten en ook de communicatie naar de reizigers haperde. Randstadrail zou in september 2006 van start gaan, maar de drie maanden voorbereiding bleken te kort. En toen de sneltrams eenmaal reden, ging het pas echt mis. Eind 2006 ontspoorden twee voertuigen, waarbij zelfs gewonden vielen. Dat was op zichzelf al een ramp. “Ook bleek het vervangend busvervoer niet afgestemd op de veel grotere drukte in de wintermaanden,” vertelt Batenburg. “Met als gevolg veel overstappen en langere reistijden. Mensen werden in hun persoonlijk leven getroffen. Sommige reizigers kregen problemen met hun baas, omdat ze niet op tijd op het werk konden komen. De sfeer bij de haltes werd grimmig.”

Nadat het busvervoer was verbeterd, bleven de reizigers nog vele maanden in onzekerheid over de herstart van Randstadrail. Ondertussen reden er weer trams over het spoor. Maar zonder reizigers, want het stadsgewest Haaglanden en de HTM namen ruim de tijd om het openbaarvervoersysteem te testen. Het cynisme onder de reizigers groeide. “Ik kon me het gevoel van veel reizigers en politici voorstellen dat Zoetermeer zou worden achtergesteld bij Den Haag. Het probleem van de schuine sporen bij de Haagse halte Ternoot werd direct opgelost, het probleem bij station Voorweg heeft nog vele maanden voortgesudderd.”

Sinds oktober rijdt Randstadrail weer tussen Zoetermeer en Den Haag. Het scoort in de ogen van Batenburg ‘een magere 6,5’. Een van de grote problemen is filevorming in de spits door instappende reizigers. “Laat de trams vaker rijden. In het verleden is gezegd dat er elke vijf minuten een tram over het drukste spoor in Zoetermeer zou gaan rijden. Dat is nu 7,5 minuten. De HTM heeft voertuigen genoeg.”

Hoe kritisch Batenburg ook is, de eerste verbeteringen van Randstadrail heeft hij al opgemerkt. “Je ziet in de avonduren meer mensen met de tram reizen dan in de Sprinter. Er is vaak beveiliging op de lijn die vervelende gasten weghoudt. Ik hoop dat de HTM deze lijn vasthoudt.”

‘Randstadrail voldoet nog niet aan verwachtingen’

Vertraagde trams, onvolledige informatie op perronborden en onaantrekkelijke tarieven. Randstadrail voldoet volgens de reizigersorganisatie Rover niet aan de verwachtingen. De belangenbehartiger roept vervoerder HTM op om snel met verbeteringen te komen.

De sneltrams laten wat stiptheid en betrouwbaarheid betreft te wensen over. “Komt er eerst geen tram, komen er ineens drie tegelijk. Zo frustrerend. En hoe kan dit? Er is toch maanden getest met Randstadrail,” laat woordvoerder Maarten Batenburg van Rover weten, die naar eigen zeggen de gevoelens van veel reizigers vertolkt.

Dat er nogal eens trams vertraagd zijn of uitvallen, is al erg genoeg. “Vaak klopt ook de informatie op de borden op de perrons niet. Of de informatie is onvolledig.”

Batenburg noemt het praktijkvoorbeeld van een storing waardoor lijn 3 en 4 met vertraging rijden. “Vertraging, dat zegt zo weinig, zeker als er na 25 minuten nog geen tram komt. Moet je dan blijven wachten of kun je het beter opgeven?” In de spits zijn de trams vaak overvol, waardoor reizigers moeten staan tot aan Den Haag. “Onacceptabel,” vindt Batenburg die ervoor pleit vaker trams te laten rijden in de spits.

Rover roept HTM in een brief op snel iets te doen aan de betrouwbaarheid, de informatievoorziening, de tarieven en de toegankelijkheid van RandstadRail. Volgens Batenburg is er geen sprake van kinderziektes. “Er is vele maanden getest en proefgereden.” HTM was niet voor commentaar bereikbaar. In oktober hervatte Randstadrail, na bijna een jaar te hebben stilgelegen, de ritten tussen Zoetermeer en Den Haag.

Het is niet alleen kommer en kwel. Volgens Batenburg zijn er al verbeteringen ten opzichte van de oude Sprinter. “Je ziet in de avonduren meer mensen met de tram reizen dan voorheen in de Sprinter. En er is vaak beveiliging op de lijn, die vervelende gasten weghoudt.”

Centra verbonden

Randstadrail is een openbaarvervoernetwerk in de driehoek Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag. De sneltrams vervangen de oude stoptreinen van de Zoetermeer Stadslijn (Sprinter) en de Hofpleinlijn (tegenwoordig Erasmuslijn) tussen Rotterdam en Den Haag. Nieuw zijn ook de halte in de Haagse wijk Leidschenveen en de tramverbinding naar de Zoetermeerse woonwijk Oosterheem, een aftakking van de bestaande Zoetermeer Stadslijn.

Randstadrail verbindt de Zoetermeerse en Haagse centra. Hagenaars kunnen met lijn 3 en 4 naar het Stadshart in Zoetermeer, Zoetermeerders op hun beurt kunnen met de sneltram uitstappen in de Grote Marktstraat.

Reactie achterlaten