“Ik denk dat ik alle treinlijntjes in Nederland wel zo’n beetje ken”

Onlogische route van een buslijn? Haperende dienstverlening? Onredelijke tarieven of moeilijk toegankelijke perrons? Het is Rover (Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer) wel toevertrouwd om de verantwoordelijke bedrijven en instanties daarop aan te spreken. De anonieme reiziger is maar wat blij met deze kritische spreekbuis die onvolkomenheden in het OV krachtig aan de kaak stelt. Dat gebeurt op landelijk en op lokaal niveau. Voor de regio Zoetermeer houdt Rovers bestuurslid Maarten Batenburg de boel op scherp. Wat drijft hem?

“Mijn OV-studentenkaart heb ik voeger heel intensief gebruikt.” zegt de 25-jarige Batenburg, die destijds als student civiele techniek aan de Haagse Hogeschool in zijn vrije tijd het hele land afreisde. Puur uit interesse voor het openbaar vervoer. “Ik denk dat ik alle treinlijntjes wel zo’n beetje ken en er zijn maar weinig lokale buslijnen die ik heb gemist.”

Zijn reislust levert hem zoveel inzicht op dat hij zich al snel een genuanceerde mening kan vormen over de vele facetten van het openbaar vervoer. Maarten Batenburg wordt steeds kritischer: waarom worden dienstregelingen toch niet beter op elkaar afgestemd en, waarom hangt dat informatiebord uitgerekend daar en niet hier? Vaak zijn het ergeniswekkende zaken die veelal voor lief worden genomen, maar niet door Maarten Batenburg; hij laat het er niet bij zitten. De mondige reiziger in hem ontluikt.

Hij gaat instanties en bedrijven benaderen met zijn aanmerkingen en geeft daarbij ook zijn ongevraagd advies. Zo stelt hij zo’n 4 jaar geleden de gemeente Zoetermeer en Connexxion voor om de busroutes in Oosterheem te herzien en stuurt een afschrift van het voorstel naar de toenmalige voorzitter van Rover Zoetermeer.

Door dit eerste contact met deze reizigersorganisatie rolt hij het echte werk in en wordt van een kritische eenling tot een kritische woordvoerder van Rover Zoetermeer. En dat is wel even anders werken, met zo’n grote belangengroep achter je.

Muis

Maar wordt Rover niet beschouwd als een muis die brult? “Integendeel,” reageert Maarten Batenburg stellig, “bij fundamentele wijzigingen in het openbaar vervoer zijn instanties en bedrijven zelfs wettelijk verplicht om consumentenorganisaties te raadplegen. Rover en de andere belangenverenigingen zijn gesprekspartners waar ze dus serieus mee om moeten gaan.”

Een advies van de alerte reizigersorganisatie leidt in sommige gevallen inderdaad tot een wijziging. Dat buslijn 9P nu doorrijdt naar station Driemanspolder en niet langer Centrum West als eindpunt heeft, gebeurt op aangeven van Rover Zoetermeer. Maar het is de vraag of een ander advies, gratis openbaar vervoer naar het Stadshart als tegenhanger van het 3 uur gratis parkeren aldaar, ook een kans maakt.

Het zou niet alleen gerechtigheid zijn in de ogen van Batenburg maar ook een gebaar van tegemoetkoming aan het ongemak dat RandstadRail nu oplevert. Met een haast lijdzame ondertoon wijst hij erop dat Zoetermeer sinds de ontsporingen nu al een half jaar verstoken is gebleven van tramvervoer en dat op 3 juni de Sprinter een jaar geleden voor het laatst reed!

Fanaat

Maarten Batenburg, met vrouw Kathinka ooit bezorger van het Nieuwsblad Zoetermeer, vindt zichzelf niet een echte OV-fanaat maar iemand die er wel heel erg mee begaan is.

Het lijkt een understatement van iemand die een eigen internetsite heeft met foto’s, feiten en wederwaardigheden over ál het openbaar vervoer in en rond Zoetermeer (www.zoetermeerov.nl) en het ‘gewoon leuk’ vindt om de eerste betalende reiziger te zijn van een nieuwe OV-lijn. Dat hij daarom voor dag en dauw al op pad moet gaan, deert hem niet. Hoezo, geen echte OV-fanaat?

Vragen en/of opmerkingen over het openbaar vervoer in de regio? Mail naar zoetermeerrovernl

Reactie achterlaten