De haltes van Randstadrail, de sneltram tussen Den Haag en Zoetermeer, worden binnenkort aangepakt om zo de toegankelijkheid te verbeteren. Daarmee geeft de HTM toe dat de perrons nog niet in orde waren.
De verbeteringen richten zich voornamelijk op de verkleining van de afstand tussen het voertuig en het perron. Daarvoor worden de rubberen strips op een aantal haltes vervangen. Uit een test van deze krant met de Zoetermeerse Zorgvragersraad bleek vorige week dat de spleet tussen de sneltram en het perron soms inderdaad te breed is. Daardoor bleven de wielen van rolstoelen in de spleet steken, wat voor gevaarlijke situaties zorgde.
Volgens een woordvoerster van de HTM worden de werkzaamheden in drie fares uitgevoerd. Tijdens de eerste fase worden de Zoetermeerse haltes Meerzicht, Buytenwegh, De Leyens en Leidsewallen aangepakt. De aannemer is bezig met de planning en waarschijnlijk begint hij over enkele weken met de opknapbeurt.
De tweede fase bestaat uit het aanpakken van de haltes Seghwaert, Centrum-West, Forepark, Leidschenveen, Leidschendam-Voorburg en Beatrixlaan. Aan de haltes binnen Den Haag wordt minder veranderd. De rit van de Zorgvragersraad bevestigde dit: in de stad voldoen de perrons wel aan de eisen voor rolstoelgebruikers. Gedurende de laatste fase worden deze haltes toch nog een keer onder de loep genomen. Alle werkzaamheden moeten nog dit jaar worden afgerond. De verbeteringen aan de perrons zijn nodig om de toegankelijkheid van Randstadrail voor met name rolstoelgebruikers beter te maken. De sneltram is voor gehandicapten een van de eerste mogelijkheden in Nederland om gebruik te maken van het openbaar vervoer.
Voorall, de belangenvereniging voor Hagenaars met een beperking zal binnenkort in samenwerking met het stadsgewest Haaglanden de perrons opnieuw onderzoeken. De vereniging zal daarbij alle perrons opmeten.