Spoor Utrecht-Den Haag wordt CO2-neutraal

Minister Cramer van VROM heeft vandaag KEMA uitgeroepen als winnaar van de ProRail Prijsvraag. KEMA en haar partners Eneco en NS winnen met een goed doordacht plan waarmee ze het spoor tussen Utrecht en Den Haag geheel CO2-neutraal maken. Het plan bestaat uit een mix van CO2 uitstoot beperkende maatregelen. ProRail gaat samen met de prijswinnaar het plan realiseren.

Slimme schakelaar

Daarnaast gaat ProRail de slimme schakelaar inbouwen waarmee KEMA zich afgelopen december nomineerde voor de finale van de ProRail Prijsvraag. Het treinverkeer is een van de grote elektriciteitsverbruikers van Nederland. Bij het transporteren van energie van de bovenleiding naar de trein gaat veel energie verloren. Door een slimme schakelaar in te bouwen in de bovenleiding, lukt het om het verlies van electriciteit met 30 procent te verminderen. Een besparing waarmee ProRail alle stations een jaar lang kan verlichten.

Om het traject Utrecht Den Haag helemaal CO2-neutraal te maken zet KEMA ook andere innovatieve en bewezen maatregelen in. Deze oplossingen, zoals het opwekken van wind- en zonne-energie bij het spoor, inkoop van groene stroom en energiezuinig rijden met treinen gaat ProRail daadwerkelijk toepassen. De jury, onder leiding van Jeltje van Nieuwenhoven, vindt het plan van KEMA een mooie combinatie van plannen die op korte termijn door ProRail zijn in te voeren (slimme schakelaar) en plannen die samen met andere partijen op langere termijn te realiseren zijn (windenergie en warmte-koude opslag).

Reactie achterlaten