Startsein Bleizo op 8 juli

De ontwikkeling van het kantoren- en bedrijventerrein Bleizo ten oosten van Zoetermeer begint woensdag 8 juli.

Rond de kruising van de spoorlijn Utrecht – Den Haag, de A12 en de Verlengde Oosterheemlijn (Randstadrail) komt een nieuw NS-station. Hier kunnen reizigers overstappen van de trein op de bus (ondermeer naar Rotterdam) en de sneltram.

Woensdag is de eerste officiƫle handeling van de gemeenschappelijke organisatie Bleizo, waarin ondermeer de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland samenwerken. Er wordt begonnen met het verleggen van kabels en leidingen, en het aanbrengen van een zandlichaam voor de Verlengde Oosterheemlijn. Als die klaar is kan Randstadraillijn 4, die nu stopt bij de halte Javalaan in Oosterheem, doorrijden tot de A12 en het nieuwe NS-station Bleizo.

In het gebied rond het station is ruimte voor 80.000 vierkante meter aan bedrijven, winkels en vrijetijdsvoorzieningen. Zoetermeer en Lansingerland gaan dit terrein samen ontwikkelen. Om de bouw van het treinstation mogelijk te maken, wordt het schakelstation van de hoogspanningsleiding naar de zuidkant van de A12 verplaatst.

Het OV-knooppunt Bleizo moet in 2011 klaar zijn, de Verlengde Oosterheemlijn sluit hier eind 2011 op aan.

0 antwoorden op “Startsein Bleizo op 8 juli”

  1. Ed Stevenhagen2009-07-15 om 00:00Beantwoorden

    Ik was aanwezig op de openingshandeling. Niet om in de vreugde te delen maar met nadruk te wijzen op de “verborgen gebreken” van het bestemmingsplan Oosterheem en Verlengde oosterheemlijn:
    – De CO2-leiding die langs de Oosterheemlijn loopt,
    – de CO2-leiding die nog “gelegaliseerd” moet worden in het bestemmingsplan Oosterheem.
    – Calamiteitenplan Randstadrail dat geen woord mag zeggen over de hogedruk CO2-leiding omdat die nog clandestien is.
    – De CO2-leiding die in Prisma gedwongen verdiept wordt aangelegd maar onder station Bleizo “gewoon” omhoog komt tot 1,5 m onder maaiveld.
    – De leiding gaat momenteel bij Bleizo onder de A12 in een duiker. Toen RWS haar zienswijze toonde heeft men de leiding als “oplossing” uit het plan geknipt.
    – De kerosineleiding 80 bar en aardgasleiding 40 bar aan de zuidzijde van Bleizo.
    Het mag allemaal niet hardop worden gezegd!

    http://www.xs4all.nl/~estevenh/geonet/co2
    http://www.oosterheem.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1277&whichpage=7

Laat een reactie achter aan Ed Stevenhagen Antwoord annuleren