‘Eigen schuld!’ Lezers reageren op HSL

“Al zeker 4 jaar ligt de HSL-rails aan de oostkant van Zoetermeer te wachten op haar eerste ritten en weet iedereen dat er ooit een keer hogesnelheidstreinen over heen gaan rijden. Eindelijk is het zo ver en dan begint iedereen te klagen over het geluid. Tegen die mensen heb ik maar één ding te zeggen: had je maar niet in de buurt van de HSL moeten gaan wonen! Dit had je al van mijlenver aan kunnen zien komen. Eigen schuld, dikke bult!” Met deze ferme woorden reageert Sander Starrenburg op de oproep van het Streekblad om uw mening te geven over de HSL, die vlak langs Oosterheem rijdt. Nu woont Sander in de wijk Buytenwegh en dus ver bij de HSL vandaan.

Zoals was te verwachten, kwamen de meeste negatieve reacties van bewoners van Oosterheem. “Doordat er tussen de bomen in Benthuizen en de rand van het Bentwoud geen schermen zijn geplaatst, is het geluid van de trein enorm. Zeker als die achter het scherm vandaan komt of er achter verdwijnt”, schrijft (onder andere) Joop Commissaris.

Overigens is de HSL niet de enige ‘overlastproducent’, zo blijkt uit de reactie van Adri van den Engel. “Ik woon in Oosterheem heel dicht bij de HSL, kan straks de mensen zien die er in zitten, dus hoor hem regelmatig langskomen. Het stoort mij in het geheel niet. Hier in de wijk hoor je niets anders dan vrachtverkeer, tractoren, graafmachines en alles wat met bouwen te maken heeft. En niemand die je daar over hoort.”

“De HSL hoor ik nauwelijks. Maar dat komt misschien wel omdat we in Oosterheem ook nog de Randstadrail hebben. En de geluidsoverlast daarvan overschrijdt zelfs de wettelijke normen (door officiële metingen vastgesteld). En de Randstadrail komt –in tegenstelling tot de HSL- om de paar minuten piepend en schrapend de bocht door. Van een lightrail is echt geen sprake. We hebben deze zomer wéér niet met de deur/het raam open kunnen slapen. Ik hoop dan ook dat de aandacht niet alleen naar de HSL uitgaat, maar ook naar de Randstadrail.”

Enkele andere opmerkingen

1

Het verbaast me dat geluidsoverlast veroorzaakt door Randstadrail en de HSL tegen elkaar worden ‘uitgespeeld’. Geluidsoverlast is weliswaar deels een persoonsafhankelijke ervaring, maar er zijn wettelijke normen waar verkeer en treingeluiden aan moeten voldoen. De gemeente Zoetermeer is bezig met een actieplan om geluidsoverlast terug te brengen. (Zie: http://www.zoetermeer.nl/, en zoek op geluid). Het plan was onlangs in de inspraak waarbij Zoetermeerders hun prioriteiten in de aanpak konden inbrengen. De VVD heeft hierbij specifiek aandacht gevraagd voor de geluidsoverlast door treinen / Randstadrail.

Voor het HSL-tracé geldt ook dat deze spoorlijn aan de wettelijke normen moet voldoen. Maatregelen treffen aan RR of de HSL zijn echter niet eenvoudig; er zijn vele partijen (de spoorwegmaatschappij, gemeente, maar ook architecten, bouwplannen, uitvoerders en de vergunningen hiervoor ect.) bij betrokken en er zal dus enige tijd overheen gaan voordat het resultaat merkbaar wordt.

2

De HSL had natuurlijk in een tunnel moeten liggen en gelukkig hebben ze dat ook gedaan! Precies waar niemand woont. Maar dat had te maken met horizonvervuiling; om ‘het karakteristieke veenweidelandschap van het Groene Hart te sparen’. Anders zou het Groene Hart zomaar haar ongerepte karakter kunnen verliezen, door die 5 meter hoge portalen. Onze regering heeft daar dus niet voor niets een half miljard euro in gestoken.

Beetje jammer alleen dat net nu die treintunnel af is, stroombeheerder Tennet heeft besloten om bovenop die tunnelbak hoogspanningsmasten te zetten van 45 meter hoog. Dat is dus een half miljard euro door het toilet (Geen journalist hoor je erover).

En tegen die mensen in Oostrheem kan ik alleen maar zeggen: de rest van de wijk is ook niks, dus dit kan er ook nog wel bij. Ga gewoon lekker van het weekend naar het oerbos!

3

Ik heb begrip voor de mensen die een woning in de buurt van de HSL of de RR hebben gekocht of gehuurd in het vertrouwen dat er voldoende maatregelen tegen geluidsoverlast zouden worden genomen. Maar ik verbaas mij zeer dat er niemand klaagt over de ONNODIGE geluidsoverlast die een toenemend aantal automobilisten veroorzaken door hun, van de fabriek uit relatief stille, auto te voorzien van een ‘megafoon’ uitlaat. Zij veroorzaken daarmee een enorme geluidsoverlast zonder dat dit enig economisch nut heeft. Dit in tegenstelling met de HSL en RR overlast.

4

Ik moet de inzender gelijk geven, want als bewoner van de Bijdorplaan hoor ik ook zo ca. 19 u per dag de Randstadrail piepend en kreunend voorbij komen. De klachten van de HSL vind ik voorbarig, want de treinen die er nu rijden zijn niet voor hoge snelheden gebouwd, want ook de Thalys rijdt met minder lawaai dan een gewone trein.

Reactie achterlaten