Eurlings erkent HSL-herrie

Verkeersminister Camiel Eurlings neemt maatregelen tegen de herrie waarover omwonenden van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam steen en been klagen. TNO-onderzoek heeft uitgewezen dat de oudere treinen waarmee nu op het HSL-traject wordt gereden, meer geluidsoverlast veroorzaken dan was voorzien.

TNO-onderzoek heeft uitgewezen dat de oudere treinen waarmee nu wordt gereden, meer geluidsoverlast veroorzaken dan was voorzien. Eurlings kondigde in de Tweede Kamer woensdag aan dat nog deze maand de rails een behandeling krijgen. Daarnaast zullen er kunststof remblokken worden aangekocht om het lawaai te dempen.

Het gaat volgens hem om een tijdelijk probleem. Uit recente proefritten met moderne Thalystreinen blijkt dat zij negen decibel en daarmee de helft minder lawaai veroorzaken.

De hsl-treinen rijden sinds begin september, maar al eerder werd er proefgereden. In gemeenten als Roelofarendsveen, Lansingerland en Zoetermeer regende het meteen klachten dat het leek alsof er om de hoek een bak grind werd uitgestort, en dat telkens twee minuten lang.

Volgens Eurlings is de spoorbaan ontwikkeld voor supersnelle treinen als de Thalys en het toekomstige Italiaanse materieel van de fabrikant AnsaldoBreda. De rails worden nu zo geslepen dat zij minder herrie maken. Dat zou al twee tot vier decibel schelen. Kamerlid Ineke van Gent (GroenLinks) was niet echt overtuigd dat de herrie genoeg zal worden teruggedrongen. Eurlings verzekerde dat de metingen blijven doorgaan.

Reactie achterlaten