Onderstaand bericht stond tijdens genoemde periode op de Zoetermeer Stadslijn-website als
aparte pagina, bereikbaar vanaf alle relevante pagina’s.
Om diverse redenen als minder reizigers, bezuinigingen en materieel- en personeelstekort zullen
van 15 juli tot 30 augustus 2002 op diverse lijnen in de Randstad minder treinen rijden. De
Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn zijn hier twee van.
Op de Zoetermeer Stadslijn zal de dienstregeling gereden worden, zoals die ook vóór de
ver-citypendeling was. In de spitsen vier treinen per uur met de stroom mee, twee er tegen in.
In totaal dus zes treinen per uur, waardoor in de drukste richting een 10-20-interval ontstaat,
in plaats van een nette 10-minutendienst.
Op de Hofpleinlijn vervallen de spitssneltreinen. De stoptreinen blijven normaal rijden.
Met de sneltrein Den Haag – Zoetermeer – Gouda – Utrecht – Arnhem zal ook iets veranderen.
Momenteel wordt deze trein buiten de spits in Gouda gekoppeld met het deel uit Rotterdam, in de
spits rijdt het Rotterdamse deel als aparte trein tot Utrecht. Dit is enerzijds om
vertragingsgevoelig (ont)koppelen te voorkomen, anderszijds -meen ik- omdat de complete trein
anders te lang zou worden voor het kortste station op de route, Driebergen-Zeist.
In de zomerdienst zal ook in de spits gekoppeld worden op Gouda. De theoretische maximale lengte
van het Haagse deel (die door materieel tekort toch al niet gehaald werd) neemt hierdoor af;
het Rotterdamse deel moet er immers nog bij kunnen. Ter verduidelijking, de tijden van het
Haagse deel -dat in Zoetermeer stopt- veranderen dus niet.
Voor meer informatie en andere trajecten met tijdelijk minder treinverkeer, zie
NS.nl of haal de speciale folder aan het loket.
Vergeet niet dat ook sommige buslijnen minder gaan rijden. In onze regio
zijn dat 121 en 204, de lijnen met veel studentenvervoer. De ritten die in de spits om .20 en
.50 vanaf Centrum West vertrekken, rijden niet. Ook ’s middags terug naar Zoetermeer rijden
de extra ritten niet.
Ochtendspits
|
Overdag, ’s avonds en in het weekend
|
Middagspits
|
Krantenbericht
De zomerdienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen voor de Sprinter en voor de
lijn Den Haag/Gouda kan dit jaar wel de instemming van de gemeente Zoetermeer krijgen. De NS
heeft dit jaar wel rekening gehouden met eerdere bezwaren.
Voorgaande jaren ging de NS zonder voorgaand overleg met de gemeente Zoetermeer over tot een
zomerdienstregeling die nadelig uitviel voor treinreizigers uit de stad. Zo werd de hele zomer
slechts een richting in de lus gereden. Dit jaar zullen in de ochtendspits vier treinen per uur
rechtsom en twee treinen linksom rijden; in de avondspits is die verhouding omgekeerd. De NS
belooft nu al deze regeling ook voor het jaar 2003 te laten gelden.
Ook op de doorgaande lijn Den Haag – Gouda is de NS Zoetermeer tegemoet gekomen. In 2001 reed
gedurende de zomer in het weekeinde alleen een stoptrein tussen Zoetermeer en Utrecht. Wie in
Gouda wilde overstappen op een sneltrein, miste deze trein nog wel eens, omdat de overstaptijd
erg krap was. De NS heeft besloten om dit jaar en volgend jaar de sneltrein Den Haag – Utrecht
die ook in Zoetermeer stopt, niet te schrappen in de weekeinden. Zoetermeer moest eerder in
brieven haar ongenoegen uiten over de eenzijdige besluiten van de NS. Nu kan ze haar waardering
uiten.
Mening sitebeheerder
De sneltrein was sowieso al in de weekeinden geschrapt, dus deze kon in het zomerplan al niet
meer opgeheven worden.