Het contract tussen stadsgewest Haaglanden en BRT werd ontbonden wegens de aanhoudende slechte prestaties van het bedrijf. Taxi’s kwamen niet opdagen, reden niet op tijd en chauffeurs kenden de weg niet. Er kwamen maandelijks maar liefst 400 klachten binnen.
Inmiddels is dat aantal gedaald naar 180. De stiptheid, dus op tijd op de goede plek, steeg van 86% van de ritten naar 93 procent. De klanttevredenheid nam toe: het vervoer krijgt nu een 7,2, in januari 2008 was dat nog een 6,6.
Uit een evaluatie bleek dat het bij BTR vooral bij de interlokale ritten misging. Dat werd gecoördineerd door DTMC in Delft, dat ook het plaatselijke vervoer verzorgde. Het bedrijf kon dit niet aan. De zwakke prestaties van DTMC haalden het cijfer van Regiotaxi omlaag.
De klanttevredenheid in Delft is het meest gestegen: het rapportcijfer steeg van 6,4 naar 7,3. Gebruikers in die stad waren eerder het meest ontevreden. Zoetermeerse gebruikers geven RegioTaxi een 7.
De SP in Delft, die in het verleden zeer kritisch was over RegioTaxi, ziet ook dat de kwaliteit vooruit is gegaan. “Ik hoor af en toe nog wel eens een klacht, maar het is met Connexxion zeker beter geworden”, zegt raadslid Lieke van Rossum.
De Zoetermeerse afdeling van reizigersorganisatie ROVER kon gisteren bij gebrek aan een zegsman niet reageren.
Toch kan er nog het nodige verbeterd worden in het regiovervoer. Zo laat de afhandeling van klachten te wensen over. Vijvenzestig procent van de klachten gaat over taxi’s die niet of te laat voor komen rijden. Die klachten worden meestal ingediend door klanten die 45 minuten of meer hebben staan wachten op een taxi. Deze klagers werden tot voor kort ook nog eens slechts geïnformeerd. Ze kregen bijvoorbeeld niet te horen dat de taxi later kwam pf de taxi kwam helemaal niet meer. Nu moet de taxichauffeur zelf bellen als hij er bijna is; voorheen was dit een apparaat dat automatisch een bandje afspeelde Ook moeten de taxibedrijven de klant bellen als de vertraging langer dreigt te worden dan 10 minuten.
Connexxion verzorgt na een aanbestedingsprocedure ook de komende vijf jaar het regiotaxivervoer.