Stichting Natuurbescherming Vlinderstrik snapt niet waarom de provincie Zuid-Holland een onhandige luchtvervuilende busverbinding (Zoro) wil in plaats van een goede RandstadRailverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam.
Dat zei Jan Ochtman van de natuurorganisatie gisteren bij de Raad van State. De behandelde de bezwaren van Natuurbescherming Vlinderstrik tegen het bestemmingsplan ‘Lint-Zuid’ van de gemeente Lansingerland. De bezwaren richten zich vooral tegen het ZoRo-busbaantracé en het overstapbusstation bij RandstadRail-halte Rodenrijs. Ochtman vreest dat de busverbinding en het busstation tot onaanvaardbaar veel herrie en luchtverontreiniging zullen leiden.
“Het is veel logischer om een directe RandstadRailverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam aan te leggen. Nu moeten RandstadRailers in Leidschenveen overstappen of in Rodenrijs op de bus,” zei Ochtman, De gemeentewoordvoerster van Lansingerland, die het bestemmingsplan heeft vastgesteld, zei dat het ZoRo-busbaantracé nog iets zuidelijker is komen te liggen. Ook tegen die verplaatsing heeft Natuurbescherming Vlinderstrik bezwaar aangetekend, maar dat is een andere procedure. Uitspraak over het oude tracé volgt binnen enkele weken.
Update 12 september 2010
Op woensdag 2 juni heeft de Raad van State de bezwaren tegen de ZoRo van tafel geveegd. De Raad van State stelt dat dat de noodzaak van de busbaan tussen Rotterdam en Zoetermeer voldoende in onderzoek is aangetoond. Bovendien vindt de Raad het ZoRo-tracé wel degelijk hoogwaardig openbaar vervoer dat te vergelijken is met trein of metro. De busbaan kent immers geen scherpe bochten en gelijkvloerse kruisingen, waardoor de bussen met gelijkmatige snelheid tussen Rotterdam en Zoetermeer en vice versa kunnen rijden.
Al eerder veegde de Raad van State andere bezwaren van de Stichting Natuurbescherming Vlinderstrik van tafel.
“De busbaan kent immers geen scherpe bochten en gelijkvloerse kruisingen, waardoor de bussen met gelijkmatige snelheid tussen Rotterdam en Zoetermeer en vice versa kunnen rijden.”
Dus ze leggen een volledig kruisingsvrij trace aan? Kortom wat is het probleem om dan op die busbaan rails te schroeven. Kost dat echt zoveel meer?