Reizigers die volgend jaar met een OV-chipkaart in tram of bus stappen, zijn vijf á tien procent duurder uit dan met een strippenkaart.
Dat verwacht Jan van Male, voorzitter van de Haagse afdeling van ROVER. “Ik heb als testrijder 62 ritjes met de OV-chipkaart gemaakt. Die heb ik allemaal vergeleken met een zelfde reis op een strippenkaart. In een paar gevallen was ik goedkoper uit, maar veel vaker bleek de reis met de OV-chipkaart duurder uit te pakken. Ik heb berekend dat de reiziger in Haaglanden er gemiddeld vijf á tien procent op achteruit gaat.”
Het grote verschil tussen de strippenkaart en de nieuwe chipkaart is de wijze van afrekenen. Met de strippenkaart betaalt de reiziger per zone. De chipkaart berekent de ritprijs per kilometer. Duur voor reizigers die tot aan de zonegrens reizen. Wie net voorbij de grens uitstapt heeft juist een financieel voordeel.
Ook een eigen onderzoek van deze krant toonde eerder al aan dat veel reizigers in de regio er op achteruitgaan. Vooral in Zoetermeer zijn veel tariefstijgingen te verwachten. Sowieso zijn openbaar vervoerreizigers in Haaglanden veel duurder uit dan in Rotterda en Amsterdam. De kilometerprijs in de trams en bussen in de Haagse regio is form hoger dan die in andere steden.
Om ervoor te zorgen dat de chipkaart niet duurder uitpakt dan noodzakelijk, pleit Van Male voor aanvullend onderzoek. “Neem een grote groep testrijders en kijk waar je de tarieven kunt verbeteren. Staatsecretaris Huizinga geeft immers pas groen licht voor het afschaffen van de strippenkaart, als is aangetoond dat de chipkaart niet duurder is.” Het stadsgewest Haaglanden erkent dat er prijsverschillen kunnen optreden. “Daarom willen we aanvullend onderzoek uitvoeren,” zegt een woordvoerster. “Daarna kijken we of er iets moet worden aangepast.”