Bespreking dienstregeling in Vaste Kamercommissie V&W 23-02-2006

Van Hijum – CDA

Eén van de kernvragen: toets aan bestaande directe verbindingen en overstappen en noemde in dit verband Voorburg, Zoetermeer en Haarlem.

Dijksma – PvdA

Noemde onder andere Zoetermeer als wingebied voor reizigers en die krijgen nota bene geen IC. Twijfels over cijfers, ook vanuit het Zoetermeerse vernomen. De reizigersaantallen in uw antwoord zijn heel anders dan ik van de wethouder van Zoetermeer hoor. Dus gaat u nog eens goed achter de cijfers aan.

Duyvendak – GL

GL accepteert niet dat het op ondedelen slechter wordt. Er zijn sations die de dupe worden van de ‘logica’ van NS. Wat moeten we met de geatallen van NS, bijv Zoetermeer. Kunnen we objectieve cijfers krijgen.

Slob – CU
Teleurgesteld, dit spoort niet. Luisteren naar decentrale overheden en reizigersorganisaties. Balans slaat negatief uit: meer extra overstaps, langere reistijden, IC-net verschraald, stations gesloten, schrappen fenomeen sneltrein is wrang.

Gerkens – SP

SP verwacht een desastreuze verslechtering. Kiezen we voor de reizigers of voor de cijfers? Stel DR 2207 een jaar uit. NS weinig ambitieus en u ook. We zitten op het verkeerde spoor.

Van der Staaij – SGP

Weinig ambitieus. Voor bijvoorbeeld Zoetermeer en Haarlem verslechtering. In Zoetermeer worden de mensen uit de auto getrokken met infoborden over het aantal treinen, positief en bovendien A12 overvol, dus waarom beknibbelen op goed ov?

Van der Sande – VVD

VVD redelijk tevreden. Gaat statssecretaris nog iets doen aan ongenoegen over schrappen stations en verlagen status stations?

Hermans – LPF

Evenwicgtige keuze, maar ook spaanders gevallen. Kan NS niet meer in capaciteit investeren? Zorgen over aansluiting NS-net met stad- en streekvervoer.

Van der Ham – D66

Refereert aan zijn bezoek in Zoeetrmeer. In Gouda 8 IC’s en in Zoetermeer 0; dit kan niet! Zoetermeer 3e stad van Z-H. Verdeling 6/2 is niet meer dan logisch (groei Zoetermeer en belang Zoetermeer).

Concluderend: CDA, PvdA, D’66 en SGP pleiten eigenlijk voor IC-status Zoetermeer.

Reactie Schultz

Moet haar oordeel nog vormen. Ligt nu bij LOCOV en ook regio’s moeten nog worden gehoord (alternatieven). Zij wacht dus de adviezen af. Toetst de DR2007 aan de concessie, aan de adviezen en aan de Nota Mobiliteit.

Gevraagd naar haar oordeel nu (na enig aandringen):
Het stelt mij teleur i.r.t. ambitie Benutten en Bouwen. Het is nog niet goed, het moet beter. Zij heeft NS al gevraagd naar verbeteringen. Wil nu niet op alle details ingaan, wil in alle rust met NS kunnen onderhandelen.

Over Zoetermeer zei zij (het was ook wel vaak als voorbeeld genoemd):

Verreweg de meeste reizigers (80%) ri. Den Haag, die krijgen 4 keer per uur stoptrein en natuurlijk RandstadRail; groot voordeel. Richting Utrecht gaan de reizigers er op achteruit, ja dat is een nadeel, het is vervelend om geen IC-status meer te zijn.

Dijksma: De cijfers die u hanteert worden betwist, weet u wel zeker dat die kloppen?

Naar cijfers gaan we kijken, ook toekomstcijfers. Want we moeten natuurlijk wel met de juiste cijfers werken. Cijfers die Zoetermeer hanteert zal ik opvragen.

Het LOCOV-advies wordt binnenkort verwacht. 26 juli moet de definitieve capaciteitsplanning worden ingediend, binnen 4 maanden de capaciteit toewijzen. Daarna finale toets.

Van der Ham in 2e termijn: Er is veel steun voor Zeeland en Zoetermeer, hier zijn wellicht dus meerderheden voor te vinden, dus goed bekijken.

Er komt een plenair debat na het reces, over twee weken.

Reactie achterlaten