Vanaf Leidschenveen rechtstreeks naar Rotterdam Centraal

De RandstadRail tussen de hoofdstations van Rotterdam en Den Haag gaat vanaf 16 augustus rijden. Dat heeft een woordvoerster van vervoerder RET maandag laten weten.

Voor de lightrailverbinding tussen beide steden is een nieuwe ondergrondse tunnel op 30 meter diepte geboord. Die begint bij het Centraal Station in Rotterdam, krijgt een ondergronds station bij Blijdorp, komt bijna 2,5 kilometer verderop bij het Sint Franciscus Gasthuis weer bovengronds en gaat daarna door naar de Hofstad.

RandstadRail verbindt al sinds 2006 Den Haag en Zoetermeer en gaat in het najaar van 2011 rijden tot aan Rotterdam-Zuid. Het lightrailproject kende overigens een lastige start.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) legde het grootste deel van het tracé in 2006 stil na een reeks ontsporingen. Bij het ernstigste incident vielen zeventien gewonden. De controle op de veiligheid was niet in orde, concludeerde IVW na onderzoek.

De verwachting is dat dagelijks meer dan 27.000 reizigers gebruik zullen maken van het traject dat ook Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp en Leidschendam-Voorburg aandoet.

Tussen de halte Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport komt een busverbinding. RandstadRail moet iedere tien minuten gaan rijden, een ritje tussen de beide hoofdstations duurt ongeveer een half uur.

In de komende weken worden nog diverse testen uitgevoerd. Als alles volgens planning verloopt begint in juni het proefrijden.

Reactie achterlaten