Het uitstel van de uitbesteding van de ZoRolijn, de snelle busverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam, wordt niet gejuich ontvangen. Lansingerland is nog steeds verbaasd.
De redenen voor het uitstel zijn divers, laat woordvoerder Aad van Kapel van de stadsregio Rotterdam weten. Zo is het nog steeds niet gelukt om alle agrarische grond aan te kopen waar de verbinding straks overheen moet lopen. Vooral bij Rodenrijs zou dit bijzonder moeizaam verlopen. “Bovendien zijn Lansingerland en Rotterdam het niet eens over de verdeling van de onderhoudskosten.”
Bij elkaar opgeteld, zo stelt Van Kapel, zat er voor de stadsregio weinig anders op dan de gemeente Rotterdam (die opdrachtgever is) per brief te vragen de aanbesteding voorlopig stop te zetten en pas in januari volgend jaar een nieuwe poging te wagen.
Lansingerland is verbaasd over het uitstel. “Er zijn geschilpunten met Rotterdam, maar daarover zijn we inhandeling,” zegt wethouder Ten Kate. “Dan is het heel raar als de stadsregio -of de gemeente, we weten nog steeds niet wie het was, gevraagd heeft de boel maar even op te schorten.” De gemeente heeft nog steeds geen officiĆ«le bevestiging van het uitstel.
De gemeente Zoetermeer laat weten de vertraging ’te betreuren’. De kersverse wethouder Haring gaat er vanuit dat de voorbereidingen in januari toch verder kunnen gaan. “Maar het is vooral een zaak van de stadsregio Rotterdam.”
De Rotterdamse afdeling van reizigersvereniging Rover is niet blij met het uitstel. “Wij betreuren het dat de snelle en comfortabele verbinding via een vrije busbaan tussen Rotterdam en Zoetermeer niet van de grond komt.”
Volgens woordvoerder Huib Poortman is ‘een snelle OV-verbinding tussen de twee steden in het kader van de filebestrijding en het milieu van het grootste belang’. Als het aan Poortman ligt, betalen reizigers die met RandstadRail tussen Zoetermeer en Rotterdam reizen niet voor hun noodzakelijke overstap in Leidschenveen, zodat ze met een overstap veel meer bestemmingen kunnen bereiken.
Veel kans maakt zo’n idee niet, denkt Poortman. “Het zou veel overleg vergen tussen RET en HTM en het zou betekenen dat Qbuzz, exploitant van lijn 270, minder reizigers zou vervoeren. En dat is voor hun ook niet gunstig.” Bij de Zoetermeerse afdeling van de reizigersvereniging is niemand voor commentaar beschikbaar.
De ZoRolijn ligt niet alleen vanwege de kosten van onderhoud gevoelig. In februari dit jaar probeerde een aantal inwoners van Lansingerland de komst van de ZoRolijn tegen te houden. Zij verwachten veel overlast van het ZoRostation. De Raad van State schoof hun bezwaren echter terzijde.