Regiotaxi wint aan populariteit

door Henk de Kat

De ‘Regiotaxi’ in Haaglanden gaat het steeds beter doen. Een jaar na de start (1 september
2001) blijkt het aantal ritten bijna verdubbeld van gemiddeld 7.600 naar 15.000 per maand.

“Dit is heel positief. We kunnen nu echt stellen dat Regiotaxi in een jaar tijd is gegroeid tot
een volwaardige en goed draaiende vorm van openbaar vervoer,” aldus M. Boersma van Stadsgewest
Haaglanden. De Regiotaxi werd ingevoerd als een systeem tussen de gewone taxi en de bus in.
Iedereen kan ervan gebruik maken. Het tarief is hoger dan in een bus, maar lager dan een rit per
normale taxi. Een wagen moet wel minimaal een uur van te voren worden besteld. Reizigers moeten
ook accepteren dat de taxi wat later kan voorrijden -tot hooguit 20 minuten- dan gevraagd, en
verder moet worden aanvaard dat eventueel anderen meerijden.

Hoewel de taxivorm ‘voor iedereen’ is, worden de regiowagens vooral gebruikt door gehandicapten
en bejaarden, omdat die meestal -dat verschilt binnen Haaglanden nog per gemeente- de reiskosten
kunnen declareren.

De Regiotaxi was vanaf het begin het populairst in Zoetermeer. Dat is nog zo: 45 procent van
alle Haaglanden-ritten worden daar verreden, omdat dit systeem in de plaats is gekomen van de
vroegere Stadstax. Maar binnen een half jaar worden vermoedelijk ook Delft en het Westland een
groeimarkt. In Delft wil de gemeente dat de lokale Stadstax per 1 oktober opgaat in de grotere
Regiotaxi-organisatie.

Westlandse klanten

Ook in het Westland zijn nieuwe ontwikkelingen. Volgens Boersma wordt daar overwogen om eind
dit jaar te stoppen met TaxiPlus, een soort gelijke organisatie die dankzij gemeentesubsidies
uit de tuinbouwstreek nu nog goedkoper rijdt dan de Regiotaxi van Haaglanden. Bij stoppen van
TaxiPlus komen waarschijnlijk meer Westlandse klanten op de markt voor de Regiotaxi.

Het aantal gegrond verklaarde klachten met de Regiotaxi is gedaald tot thans zo’n vijftig per
maand. Boersma: “Op een totaal aantal ritten van 15.000 per maand is dat vrij redelijk. Maar
elke klacht is er één teveel, want het betekent in de praktijk dat iemand niet of veel te laat
is opgehaald of op z’n bestemming is gekomen.” Via de Regiotaxi kan worden gereisd door ‘heel
Haaglanden’ en in een kleine straal daarbuiten.

Gehandicapten met een indicatiebewijs die nog verder het land in willen, kunnen dat doen met
Traxx. Dat kan zelfs neerkomen op betaald taxi-vervoer van Den Haag naar Groningen. Traxx wordt
verzorgd door vervoersbedrijf Connexxion. Een woordvoerder: “Nergens in Europa heeft het rijk
dat zo goed geregeld. Dat is een compliment waard.” Het rijk heeft begin dit jaar geprobeerd om
Traxx volgens Europese normen aan te besteden. Dat mislukte, er kwam geen enkel inschrijver.
Het ministerie van VWS heeft nu met Connexxion afgesproken dat het Traxx-systeem in elk geval
toch tot april 2004 wordt voortgezet.

Reactie achterlaten