Alleen heel veel langzamere Randstadrail is echt stiller

Volgens onderzoeken Arno Eisses van TNO Industrie en Techniek in Delft hopen omwonenden en wethouder Smit (verkeer) vergeefs op verbetering van het leefgenot rond Randstadrail bij langzamer rijdende sneltrams. Die maken weliswaar minder lawaai, maar daar schiet niemand iets mee op.

“Een paar kilometer per uur langzamer kan wellicht zonder dat de dienstregeling veel slechter wordt,” legt Eisses uit. “Maar de omwonenden zullen het verschil niet horen. Om het geluid hoorbaar te verminderen moet je wel 20 kilometer per uur langzamer gaan rijden.”

De huidige dienstregeling, waarbij er in de spits elke 2,5 minuten een trein stopt, is dan natuurlijk niet meer te handhaven.

Ook een andere rijstijl biedt de omwonenden geen soelaas. HTM-woordvoerder Frank Wetters: “In de acceleratie van de treinstellen zit geen verschil. Die is elektronisch geregeld, waardoor alle rijtuigen even snel optrekken. De machinist kan niet, zoals bij een auto, mat slippende wielen optrekken.”

Wetters legt uit dat het geluid dat de rijtuigen maken beïnvloed wordt door een aantal factoren. De hoeveelheid passagiers speelt een rol, maar ook de mate waarin het onderstel is versleten. De laatste kan hij zicht overigens nog niet voorstellen, omdat de rijtuigen splinternieuw zijn.

Wethouder Pieter Smit (verkeer) liet gisteren weten dat hij met de HTM wil onderzoeken of de geluidsproductie van Randstadrail ‘eenvoudig’ omlaag kan door de snelheid te verlagen. Omwonenden denken ook dat daar winst te halen valt.

“Eenvoudige oplossingen bestaan hier niet,” zegt Eisses. “Als je echt iets wilt bereiken, moet je met de rijtuigen zelf aan de slag, door bijvoorbeeld vlak bij de wielen geluidschermpjes met geluiddempend materiaal te plaatsen. Dat helpt echt, maar maakt het onderhoud wel lastiger en duurder. En daar zijn ze bij die bedrijven niet zo blij mee.”

Reactie achterlaten