Geldgebrek beperkt RandstadRail

De kans is groot dat de sneltrams van RandstadRail vanuit de omgeving van Den Haag voorlopig niet verder komen dan station Den Haag CS en het stadscentrum, de tramtunnel in de Grote Marktstraat.

Het plan was eigenlijk dat de nieuwe sneltrams vanuit Zoetermeer rechtstreeks naar ijsbaan De Uithof en ook naar Loosduinen en Madurodam (en later Scheveningen) zouden gaan, zonder dat men moet overstappen. maar die plannen moeten waarschijnlijk wegens geldgebrek de ijskast in. Eén stukje gaat wel door: passagiers uit Zoetermeer en de Vinex-wijk Leidschenveen kunnen in hartje Den Haag uitstappen. Het stadsgewest Haaglanden neemt hierover in oktober een besluit.

Gewestbestuurder Bruins (verkeerswethouder in Den Haag) wil nog niet hardop bevestigen dat het rijden met overige RandstadRail-sneltrams door de stad voorlopig van de baan is. Hij lijkt echter geen andere keus te hebben. Het hele concept kampt nog met een tekort van honderden miljoenen guldens, en juist het invoeren van sneltrams op de routes naar De Uithof, Loosduinen en Madurodam kost handenvol geld. Het is daarom aannemelijk dat daar nu het mes in gaat.

Moderniseren

In dat geval komt RandstadRail in eerste instantie vooral neer op het moderniseeren van twee bestaande spoorlijnen: de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn. Beide trajecten krijgen diverse nieuwe stations, en in de plaats van NS-treinen komen er sneltrams op de twee sporen. Ze gaan vaker rijden dan de NS-treinen nu.

“Dat plan gáát door, RandstadRail komt er”, verzekert Bruins. “Als we in de aanloopfase enkele onderdelen moeten schrappen, zou dat doodzonde zijn. Aan de andere kant: we moeten wel een besluit nemen dat financieel verantwoordelijk is. We beginnen dus in elk gval met het aanpakken van de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn. Andere onderdelen volgen later”.

Voor de uitvoering van het RandstadRail-idee is op dit moment ruim 1.800 miljoen gulden beschikbaar. Minister Netelenbos van verkeer betaalt daarvan 1.440 miljoen gulden ‘en geen cent meer’, zo liet ze rond Prinjesdag weten. Voor het laten doorrijden van sneltrams naar Uithof, Zoetermeer en Madurodam zou ruim twee miljard nodig zijn. Er moet dus wel worden bezuinigd, en snel ook want in oktober wil Netelenbos eindelijk een definitief RandstadRail-contract tekenen met de regio’s Haaglanden en Rotterdam.

Als aan Haagse kant het doorrijden van sneltrams in de binnenstad wordt geschrapt, blijft aan Rotterdamse kant nog altijd een grote onzekere kostenpost over. Daarbij gaat het om de aanleg van een sneltramtunnel naar station Rotterdam CS, wat dan voor passagiers uit Den Haag, Nootdorp en Pijnacker het nieuwe eindpunt wordt.

“Een verbetering”, vindt Bruins. “Maar we hebben de afspraak gemaakt dat als die tunnel duurder wordt, de Rotterdamse regio de meerkosten betaalt”.

Een probleem voor RandstadRail is dan nog altijd de tijdsplanning. Op Prinsjesdag liet minister Netelenbos weten dat een essentueel onderdeel uit het hele plan, de helemaal voor rekening van het rijk komende aanleg van de ‘Nootdorpboog’, een jaar later wordt uitgevoerd. Dit betekent dat Netelenbos haar eigen streefdatum (‘RandstadRail moet eind 2004 gaan rijden’) niet haalt. Dat wordt nu eind 2005.

Bovendien gaat het boren van het tunnelstuk in Rotterdam zestien maanden langer duren, omdat vanwege de bezuinigingen is besloten slechts één boormachine aan te schaffen in plaats van twee.

Daarbij speelt voor alle projectonderdelen de onzekerheid hoe de bouwkosten zich gaan ontwikkelen. Gezien het grote aantal infrastructurele projecten dat momenteel wordt aanbesteed, worden de uitvoeringskosten met de dag hoger. Uitstel maakt RandstadRail alleen nog maar duurder.

Reactie achterlaten