Reiziger voordeliger uit

Dat blijkt uit een analyse van deze krant waarbij de oude en de nieuwe reistarieven zijn vergeleken. Onlangs kondigde het stadsgewest Haaglanden aan de kilometerprijs van de OV-chipkaart te verlagen. Uit eerdere berekeningen van deze krant bleek nog dat de reiziger met de nieuwe vervoerskaart zo’n 5 a 10 procent duurder uit zou zijn dan met de strippenkaart. Dat is in strijd met de belofte van de overheid dat de gemiddelde reiziger er met de OV-chipkaart niet op achteruit zou mogen gaan. Daarop gelastte het stadsgewest Haaglanden een onderzoek naar de tarieven, waarna de prijs omlaag ging.

Dat zal de reiziger merken op zijn afrekening. Alle ritjes in de Haagse regio worden goedkoper. Een greep uit de verschillen: van het centrum van Zoetermeer naar de Plaspoelpolder in Rijswijk wordt 10 procent goedkoper, van Den Haag Centraal naar Ypenburg 4 procent goedkoper en van het Centraal Station naar De Uithof is straks liefst 8 procent goedkoper. In plaats van 1,90 hoeft nog maar 1,74 euro te worden betaald.

Randstadrail

Ook het reizen met Randstadrail naar Zoetermeer wordt goedkoper. Moet tot volgende maand 15 eurocent per kilometer worden betaald, daarna is dit nog 13 eurocent. Een ritje van Den Haag Centraal naar Zoetermeer Centrum West is straks 2,45 euro in plaats van 2,72 euro. Een verlaging van zo’n 10 procent. Alle tariefverlagingen moeten ervoor zorgen dat de overgang tussen strippenkaart en OV-chipkaart nog maximaal één procent kostenstijging ten gevolg heeft. Als alles volgens planning verloopt, wordt de strippenkaart vanaf 3 februari helemaal uit bedrijf genomen. Ook in de rest van de provincie wordt de strippenkaart dan niet meer geaccepteerd. De stadsregio Rotterdam ging in februari dit jaar al volledig over op de chipkaart.

Aan de tariefdalingen zit nog wel een risico verbonden. De kans bestaat dat de opbrengsten de komende jaren zullen tegenvallen. De vervoerders HTM en Veolia kunnen dan een claim neerleggen bij het stadsgewest. Haaglanden denkt zelf een risico te lopen van circa een miljoen euro per jaar. Op basis van de resultaten van het eerste jaar kan het stadsgewest besluiten de kilometertarieven alsnog aan te passen in 2012.

Reizigers die nog geen OV-chipkaart hebben kunnen deze onder meer lopen bij speciale machines. De distributie hiervan liep de afgelopen maanden niet soepel, maar het stadsgewest zegt de problemen inmiddels te hebben verholpen. Op zestig locaties in de Haagse regio kunnen vanaf januari de nieuwe vervoerbewijzen worden afgehaald.

Reactie achterlaten