‘We mogen op de krakeling’

Niet alleen Pieter Smit is op deze vrijdag een gelukkig mensn, ook de chauffeurs van de HTM hebben reikhalzend uitgekeken naar het moment waarop ze eindelijk in Zoetermeer kunnen gaan rijden. “Er werd in de kantine veel over gesproken”, vertelt Peter Scheepmaeker, de chauffeur die het eerste voertuig aan Smit en zijn gevolg voorrijdt en die de aanwezigen trakteert op toepasselijke krakelingen. “Toen we deze week hoorden dat het tracé werd vrijgegeven hadden we oziets van ‘Ha, we mogen op de krakeling'”, vertelt Scheepmaeker. “Voor de chauffeurs is het fijn om in het Haagse verkeer te rijden, maar in Zoetermeer zijn er vrije stukken waarop we eindelijk eens 80 km per uur rijden en dat is natuurlijk erg leuk. Daarnaast is Zoetermeer een heel mooie omgeving om te rijden en heel anders dan de stadssituatie. Hier rij je door het groen en zie je konijntjes langs het spoor en in de verte zie je het silhouet van Den Haag. Zoetermeer is een mooi stukje Nederland.”

Voor de HTM begint nu er proefgereden kan worden in Zoetermeer, het grote puzzelen. Immers alle 160 chauffeurs moeten een keer op de krakeling rijden en dit moet allemaal in de roosters worden ingepast. Het proefrijden is erg belangrijk omdat zij op deze manier het tracé leren kennen maar waardoor ook eventuele softwarefouten kunnen worden opgespoord.

De grote vraag wanneer RandstadRail nu voor het publiek gaat rijden blijft op deze vrijdagmiddag nog onbeantwoord. Marnix Norder, die binnen het stadsgewest Haaglanden verantwoordelijk is voor RandstadRail weigert een datum te noemen. “Het materieel moet worden ingereden, de chauffeurs moeten ervaring opdoen. Pas dan kunnen we overgaan tot het proefbedrijf en het testbedrijf waarbij iedere keer een stap verder wordt gegaan.”, zegt hij.

Reactie achterlaten