Het was afgelopen dinsdag (weer) een zwarte dag voor de tienduizenden reizigers die dagelijks gebruik maken van RandstadRail 3 en 4. Waar gewoonlijk iedere 2,5 minuut in beide richtingen een voertuig rijdt, was het nu volledig stil. De maandag ervoor had het GVB-personeel in Amsterdam al actie gevoerd tegen de voorgestelde bezuinigingen van de regering in het openbaar vervoer. Die dinsdag namen hun collega’s van het Haagse HTM het actiestokje over.
Voor het traject Den Haag betekende dat uitgestorven stations, lange rijen wachtenden bij de bushaltes en veel boze gezichten van vooral verontwaardigde reizigers. De in gele led-verlichting vermelde verontschuldiging van HTM “… onze excuses voor het ongemak…” op de lichtkranten van de perrons, was aan hen dan ook niet besteed.
“Ik vind dit hele gedoe totaal waardeloos!”, aldus een verbolgen twintiger, die niet met zijn naam in de krant wilde. “En doe die recorder maar weer in je zak, want dat windt me alleen maar nog meer op…”
Verpleegkundige neurologie bij het Langeland Ziekenhuis Margo Vroom was wat kalmer. Zij wist helemaal niet dat er gestaakt zou worden. “Ik ga meestal met de auto. Vandaag moet ik voor een stroke-cursus naar het Westeinde ziekenhuis in Den Haag, dus ik dacht maar eens met de RandstadRail te gaan. Niet dus…” Lenie heeft wel begrip voor de actie. “Het is voor de reizigers natuurlijk lastig, maar het HTM-personeel heeft recht op actievoeren.” De net 3 maanden in Zoetermeer wonende Carola Verschoor en haar vriend toonden minder begrip.
“Kloten”, was desgevraagd het kernachtige antwoord van Carola. “Ik moet in Den Haag zijn voor m’n therapie. Ik ben nu aangewezen op de bus.”
De actie van HTM heeft niet alleen gevolgen voor de gebruikers van RandstadRail 3 en 4, maar ook voor bedrijven als het bij station Centrum West gevestigde restaurant Subway. Volgens de 52-jarige medewerkster Lenie Visser uit Den Haag heeft ze deze ochtend in het eerste uur al zo’n 20 vaste bezoekers gemist. Ze heeft ook begrip voor de actie, maar vindt het voor de zaak vervelend. “Ik weet niet hoe het vandaag precies zal lopen, maar gemiddeld komen hier tussen de 300 en 350 klanten per dag! Op zo’n dag als vandaag verliezen we zeker veel opbrengst.”
Het gemeentebestuur van Zoetermeer was evenmin amused over de hele gang van zaken. Wethouder Haring: “… ik vind de acties buiten alle proporties voor de inwoners van Zoetermeer.”
Daarnaast ligt woensdag de verbinding met Rotterdam er uit omdat dan de RET staakt.