In de beginperiode zal een extra trambestuurder voor de zekerheid meerijden in het achterste tramstel mochten zich er onderweg problemen voordoen.
De twee trams bij elkaar zijn 75 meter lang: een imposante verschijning in Zoetermeer en in het Haagse straatbeeld. Bovendien biedt het duo een welkome aanvulling op de capaciteit en zitplaatskans. Het betreft de rit van 07:41 vanaf Javalaan en de terugrit van 16:46 vanaf Monstersestraat.
Door de nieuwe dienstregeling is het aantal ritten (verder) verlaagd. Als alle ritten van lijn 4k zoals gepland met koppelstellen rijden, is de zitplaatscapaciteit echter groter dan in de vorige dienstregeling. Voor de zomer werd er met de lijnen 3 en 4 een 7,5-minutendienst gereden, aangevuld met 3k en 4k die elk elk half uur reden. Bij elkaar dus 8+8+2+2=20 trams per uur. In de nieuwe dienst rijden 3, 4 en 4k elk elke tien minuten, ofwel 18 ritten per uur, 24 trams per uur.
De vereenvoudigde dienstregeling moet een gelijkmatiger en betrouwbaarder dienstuitvoer garanderen. Daarnaast sluit het tien minutentakt beter aan bij de verhoogde dienstregeling van de E-metrolijn naar Rotterdam (6x/uur).
Niet alle RandstadRail-trams zijn geschikt voor gekoppelde diensten. Van de oude lichting trams is de helft voorzien van koppelingen die normaalgesproken onder de neus zit weggeborgen. Van de nieuwe lichting trams die in 2011 instroomt, zijn alle trams voorzien van koppelingen.
In Zoetermeer kan op alle stations een koppelstel halteren. In Den Haag is de route tot de Monstersestraat momenteel geschikt voor lange trams: alle andere haltes zijn te kort voor deze trams.
Foto’s van de eerste dagen van gekoppelde exploitatie (foto’s van een mobiele telefoon)