RandstadRail maakte een moeilijke start. Na de ontsporingen in november 2006 liep het project bijna een jaar vertraging op. Die vertraging is nu dus ingehaald. In maart 2008 maakten 75.000 reizigers dagelijks gebruik van de OV-verbinding tussen Zoetermeer en Den Haag, in het najaar van 2009 waren dat er al 94.000. Ook de waardering voor RandstadRail is hoog, zo blijkt uit recent onderzoek. Reizigers beoordeelden het vervoermiddel met een 7,3, het hoogste cijfer dat binnen het onderzoek aan een vervoermiddel gegeven werd.
Hogere frequentie
Het grote reizigersaantal is volgens Peter en Ed met name te danken aan de hoge frequentie waarmee RandstadRail rijdt. “Reizigers hoeven nooit lang te wachten, dat is de grote kracht van RandstadRail. Nu rijden er 20 voertuigen per uur. Eerder werd er al gereden met 24 voertuigen per uur, maar dat zorgde voor een knelpunt op het ‘samenloopdeel’, het baanvak in Leidschenveen waar ook de Erasmuslijn uit Rotterdam rijdt. Door onvoorziene beperkingen in de spoorbeveiliging ontstonden er files op het spoor.” Er wordt nu gewerkt aan enkele aanpassingen, zodat er straks probleemloos meer voertuigen kunnen rijden. Eind dit jaar moeten het er weer 24 per uur zijn.
Extra voertuigen
Reizigers kunnen gerust zijn: met de hogere frequentie blijft comfortabel reizen gegarandeerd. Het huidige succes van RandstadRail vraagt echter om verder vooruit denken. “Mensen reizen graag met RandstadRail en door de groei van Oosterheem en Leidschenveen zal het aantal reizigers blijven toenemen. Daarom zijn alvast nieuwe voertuigen besteld. Die versterken eerst het lokale tramnet in Den Haag, en kunnen zodra dat nodig is ingezet worden op de lijnen 3 en 4 van de RandstadRail.”
Toegankelijkheid verbeteren
Hoewel RandstadRail over het algemeen gezien wordt als een prettig vervoermiddel, zijn er wel nog wat kritiekpunten. “Gelukkig zijn de wisselstoringen die in het begin regelmatig optraden opgelost door problemen met de wisselaandrijving aan te pakken. Mensen ondervinden nog wel veel overlast van incidentele storingen. Een stroomvoorziening heeft grote impact en zorgt voor flinke vertragingen, maar dat komt helaas zo nu en dan voor, net zoals vertragingen op het spoor of bijvoorbeeld files op de snelweg. Verder heeft RandstadRail al een grote stap voorwaarts gezet op het gebied van toegankelijkheid. Maar we zijn er nog niet. De ruimte tussen het perron en het voertuig is op een aantal plekken nog te groot. Daar wordt op dit moment aan gewerkt, zodat ook dat probleem straks verleden tijd is.”
Bleizo
Momenteel wordt ook gewerkt aan het doortrekken van lijn 4, de Oosterheemlijn. Het is de bedoeling dat de RandstadRail over enkele jaren zijn eindpunt krijgt bij station Bleizo, een nieuw NS-station aan de spoorlijn Den Haag – Gouda. RandstadRail biedt de reizigers vanuit Oosterheem dan een goede aansluiting op de trein. RandstadRail krijgt ook een halte bij het Van Tuyllpark, zodat de daar bestaande en nieuw te ontwikkelen recreatievoorzieningen goed per openbaar vervoer bereikbaar zijn.