door René Lamers
Mogelijk staan er in 2005 toegangspoorten bij alle stations op de Zoetermeer Stadslijn. Komende
tijd testen de Nederlandse Spoorwegen dit systeem alvast uit op de tien stations van de Hoekse
Lijn tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland.
De poortjes zijn volgens de NS bedoeld om de veiligheid op enkele risicolijnen te vergroten.
Naast de Hoekse Lijn is de Sprinterlijn zo’n route, waarop veel vandalisme en bedreigingen
voorkomen. “Belangrijkste voor ons is de sociale veiligheid”, zegt een woordvoerder. “Daar
hangt zwartrijden mee samen, want daaruit komt vaak vandalisme en agressie voort.”
In de toekomst zullen treinreizigers dus een toegangskaartje moeten hebben om de perrons op te
kunnen komen. Hiervoor kunnen ook eventueel de OV-chipkaart voor dienen, die de
openbaarvervoersmaatschappijen nu opzetten. Met zo’n kaart moet het reizen in de diverse vormen
van openbaar vervoer makkelijker worden.
De NS is zaterdag al begonnen met een proefopstelling op de Hoekse Lijn. Die staat daar tot en
met 15 november. Reizigers kunnen dan alvast wennen aan het systeem dat eind 2003 in gebruik
genomen wordt. In de proeffase staan NS-medewerkers ’s ochtends en ’s middags bij de poortjes
om reizigers het systeem uit te leggen.
De woordvoerder van de NS kan nog niet zeggen hoeveel geld gemoeid is met de plaatsing van de
poorten. “Maar u zult begrijpen dat het zich ruimschoots zal terugverdienen. We zijn heel veel
geld kwijt aan het schoonmaken en herstellen van vandalisme door buitenstaanders. Nou, op de
Zoetermeer Stadslijn is dat natuurlijk bekend.”